Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
closed access
The colossal statue of Fridtjov the Bold, donated to the Norwegian people by Kaiser Wilhelm II in 1913, can be described as excessive in many ways - from an art historical perspective, because of...Show moreThe colossal statue of Fridtjov the Bold, donated to the Norwegian people by Kaiser Wilhelm II in 1913, can be described as excessive in many ways - from an art historical perspective, because of its melodramatic stance, and from the perspective of anthropology because of its transgression of gifting norms. The statue also raises the question of the power of the German discourse of the North, which, I claim, had similarities with the Foucaultian discourse described by Said in Orientalism. In this thesis all these forms of excess are explored and an answer is attempted at the question why the Kaiser created the statue.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie zal ik onderzoeken in welk theoretisch kader de roman Do Androids Dream of Electric Sheep? in mijn ogen het beste past, welke definities van de mens en de androïde de roman...Show moreIn deze scriptie zal ik onderzoeken in welk theoretisch kader de roman Do Androids Dream of Electric Sheep? in mijn ogen het beste past, welke definities van de mens en de androïde de roman hanteert, maar ook hoe de roman deze ter discussie stelt en uiteindelijk ondermijnt. Het plot is gericht op de overwinning van een held door het behalen van zijn missie, maar de roman zelf biedt mijns inziens een gecompliceerde blik op wat het betekent om mens te zijn en hoe androïden in dit idee passen. Daarom zal ik beargumenteren dat de boodschap van de roman, hoewel het plot gaat over de eliminatie van androïden, stelt dat androïden en mensen gelijk zijn én evenveel bestaansrecht hebben.Show less
What ontological changes does commercialization make to the relation of the crowd and the game played on the field? In chapter 1, I will use Johan Huizinga's ideas on sport and play from Homo...Show moreWhat ontological changes does commercialization make to the relation of the crowd and the game played on the field? In chapter 1, I will use Johan Huizinga's ideas on sport and play from Homo Ludens to prove that before we can speak of any changes brought about by commercialization, this relation must be accounted for nondualistically. In chapter 2, I will use Gadamer’s non-dualistic ontology of play and spectator that he develops in Truth and Method to prove that the spectator opens a possibility for play to transform into art, where, when the transformation is fully realized, the relation between play and spectator becomes one of “aesthetic non-differentiation”. I will also show that the proof of such a transformation having taken place in the case of football, hinges on a “perception of a meaningful whole” on the part of the spectator. In chapter 3, I will prove the existence of such a perception, by looking at the language of 'justice' surrounding football and I will prove also that these utterances point to a blockage in the transformation. In chapter 4, I will find the source of this blockage in commodification of football and its transformation into a spectacle.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van...Show moreIn deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van individuatie, een spanningsveld blootlegt waarin het subjectiviteitsbegrip centraal komt te staan. Vanuit de manier waarop film en filosofie samenwerken om deze verwikkeling te adresseren, wil ik uiteindelijk wijzen op een tekortkoming in het film-theoretisch debat die implicaties heeft voor het maatschappelijk discours over individuatie in een beeld/mediacultuur. Door te laten zien dat Synecdoche in gaat op het individuatieproces binnen een steeds verder gesimuleerde wereld beargumenteer ik dat de film uitnodigt het vraagstuk van het subject te hernemen.Show less
In this thesis, the concept of hyper-reality is related to the field of new media. The hyper-reality of new media brings about a number of problems, among which a system of control and forms of...Show moreIn this thesis, the concept of hyper-reality is related to the field of new media. The hyper-reality of new media brings about a number of problems, among which a system of control and forms of disappearance. These problems can be solved by approaching new media from the perspective of new media objects as opposed to Baudrillard’s old media perspective. In particular, the medium of video games has great potential merits for a better understanding of the new media hyper-reality and its connected problems.Show less