Begrijpend lezen houdt het begrijpen, gebruiken en reflecteren op geschreven teksten in. Om dit op een goede manier te kunnen doen is het onder andere van belang dat je in de gaten blijft houden of...Show moreBegrijpend lezen houdt het begrijpen, gebruiken en reflecteren op geschreven teksten in. Om dit op een goede manier te kunnen doen is het onder andere van belang dat je in de gaten blijft houden of je begrijpt wat je leest. Naar dit aspect, begripsmonitoring, is in dit onderzoek dan ook gekeken. Het doel van dit onderzoek was ten eerste te onderzoeken of zowel sterke als zwakke begrijpend lezers inconsistenties tijdens het lezen (online) opmerken wanneer het verhaaltje moeilijker wordt, doordat opvulzinnen worden toegevoegd. Ten tweede is onderzocht of zwakke begrijpend lezers meer moeite hebben met het opmerken van inconsistenties na afloop van het lezen van het verhaaltje (offline) in vergelijking met sterke begrijpend lezers wanneer opvulzinnen worden toegevoegd. Deze aspecten zijn met behulp van een inconsistentie paradigma onderzocht bij 29 scholieren uit groep zeven. Participanten moesten hierbij 32 verhaaltjes lezen, waarbij gegeven informatie consistent of inconsistent was met eerder beschreven informatie in het verhaaltje. Met behulp van leestijden is gemeten of zij tijdens het lezen inconsistenties opmerken. Daarnaast is met behulp van een vraag na afloop van het verhaaltje gemeten of zij na het lezen inconsistenties opmerken. Uit de resultaten blijkt dat zwakke begrijpend lezers niet meer moeite hebben met het opmerken van inconsistenties tijdens het lezen van het verhaaltje in vergelijking met sterke begrijpend lezers. Daarnaast blijken sterke en zwakke begrijpend lezers even goed te zijn in het opmerken van inconsistenties na afloop van het lezen van het verhaaltje.Show less
In deze studie is het monitoren van begrip bij leerlingen in groep 7 onderzocht en vergeleken met de gegevens van adolescenten. Tevens is het monitoren van begrip van 20 sterke en 9 zwakke...Show moreIn deze studie is het monitoren van begrip bij leerlingen in groep 7 onderzocht en vergeleken met de gegevens van adolescenten. Tevens is het monitoren van begrip van 20 sterke en 9 zwakke begrijpend lezers uit groep 7 met elkaar vergeleken. Er hebben 29 participanten uit groep 7 en 29 adolescenten aan dit onderzoek deelgenomen. Met behulp van een inconsistentietaak werd getest of participanten het begrip van een tekst monitoren. Hierbij werd within subjects gekeken naar verschillen in leestijd tussen consistente en inconsistente zinnen, het zogenoemde inconsistentie effect. Om te kijken of deze verschillen bij een toename van het aantal filler zinnen veranderen, is er ook gekeken naar het inconsistentie effect per drie, vier, vijf of zes filler zinnen. De data van leerlingen uit groep 7 werden between subjects vergeleken met de resultaten van de adolescenten. Ook de data van de sterke en zwakke lezers werden between subjects met elkaar vergeleken. De uitkomst van een RMANOVA analyse geeft aan dat leerlingen in groep 7 en adolescenten tijdens het lezen het begrip van de tekst monitoren. Bij een toename van het aantal filler zinnen in het verhaal neemt het verschil in leestijd tussen de consistente en inconsistente zin af bij beide leeftijdsgroepen. In de conditie van zes filler zinnen is er geen significant inconsistentie effect gevonden. Er zijn ook geen significante verschillen gevonden in het inconsistentie effect tussen sterke en zwakke lezers in groep 7 wat betreft de toename van het aantal filler zinnen.Show less