In dit onderzoek werd gekeken in hoeverre er een relatie is tussen executief functioneren en gezinsfunctioneren. Daarnaast werd er onderzocht in hoeverre SES gerelateerd is aan executief...Show moreIn dit onderzoek werd gekeken in hoeverre er een relatie is tussen executief functioneren en gezinsfunctioneren. Daarnaast werd er onderzocht in hoeverre SES gerelateerd is aan executief functioneren. De participanten in dit onderzoek waren 36 middelbare scholieren (leeftijd: M =14.42, SD = 1.02), en zeventien ouders van deze scholieren. Gezinsfunctioneren werd gemeten door middel van de FAD en executief functioneren werd gemeten door middel van de twee indices metacognitie en gedragsregulatie en de totaalscore van de BRIEF. Gedurende een week werden op een middelbare school door Bachelorstudenten Pedagogische Wetenschappen de twee vragenlijsten per scholier individueel afgenomen. Om SES per gezin te bepalen kregen de ouders van deze scholieren een demografische vragenlijst om in te vullen. Uit de resultaten bleek er sprake van een positieve correlatie tussen de totaalscore op de FAD en de ruwe score van de BRIEF op de metacognitie-index (r(34) = .53, p < .01) en een positieve correlatie tussen de totaalscore op de FAD en de ruwe score van de BRIEF op de gedragsregulatie-index (r(34) = .58, p < .01). Voor de moderator SES bleek dat de gemiddelde totaalscores op de BRIEF voor de inkomensklassen niet significant van elkaar verschilden (F(2,8) = .507, p = .620). De conclusie van dit onderzoek is dat een gezin dat goed functioneert gerelateerd is aan een beter vermogen tot gedragsregulatie en metacognitie bij een kind. Met deze kennis zou er meer aandacht besteed kunnen worden aan het gezin waarin een kind opgroeit, om zo het executief functioneren te kunnen verbeteren.Show less