De Staten van Gelre vergaderden sinds de late middeleeuwen op landdagen. In de periode tussen 1477-1481 was dat niet anders. Maar de unieke politieke situatie in Gelre op dat moment leidt tot een...Show moreDe Staten van Gelre vergaderden sinds de late middeleeuwen op landdagen. In de periode tussen 1477-1481 was dat niet anders. Maar de unieke politieke situatie in Gelre op dat moment leidt tot een verdere analyse van de landdagen en de Staten van Gelre. Wat was de rol van de landdagen in de politieke ontwikkeling van Gelre tussen 1477-1481?Show less
In deze scriptie wordt de datering van een verloren gegane voorstelling uit de vijftiende eeuw getoetst aan de hand van de allerlei informatie die we vinden op twee overgebleven kopieën uit de...Show moreIn deze scriptie wordt de datering van een verloren gegane voorstelling uit de vijftiende eeuw getoetst aan de hand van de allerlei informatie die we vinden op twee overgebleven kopieën uit de zestiende eeuw. Deze informatie bestaat uit de voorgestelde kostuums, de wapens, de nar, het tafereel en achtergrond. Ook is gekeken naar de geschiedenis van de originele voorstelling. Uitgangspunt voor de datering was de datering van Post, die meent dat de voorstelling tussen 4 oktober 1430 en 10 november 1431 gemaakt moet zijn. Niets wat in deze scriptie is besproken, kan de datering met zekerheid weerleggen. De wapens en de kostuums ondersteunen de datering zelfs. Dit heeft een aantal consequenties. Zo zijn Filips de Goede, Isabella van Portugal en de nar van Filips de Goede afgebeeld. Aangezien het hier gaat om een zeer specifieke periode, 1430-1431, vormen de voorgestelde kostuums bovendien een rijke bron voor kleding uit deze periode. Een andere consequentie is dat we waarschijnlijk kijken naar een specifieke gebeurtenis in 1430-1431 met betrekking tot Filips de Goede. Aanwijzingen in deze scriptie laten zien dat deze gebeurtenis geïdealiseerd is en dat het in ieder geval niet om een huwelijksvoltrekking kan gaanShow less
In deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten...Show moreIn deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten overgeleverd. Zij vormt hierdoor een interessante representante van haar tijd, positie en gender. Centraal in deze scriptie staat de vraag hoe Maria van Bourgondië geprofileerd werd in portretten uit de periode 1457-1519 en wat de betekenissen en functies waren van de manieren waarop zij werd uitgebeeld. Met een analyse van een corpus portretten uit deze periode heb ik aangetoond dat drie rollen overheersen die de figuur van Maria vervult in de portretten: hertogin, vrome en devote echtgenote en een derde rol hier aangeduid met de term mater familias. Met het onderzoek heb ik getracht de verscheidene manieren waarop een vijftiende-eeuwse vorstin in de kunst is verbeeld aan het licht te brengen. De manieren waarop Maria is verbeeld tonen aan dat vrouwen diverse traditionele rollen toebedeeld kregen in de vijftiende-eeuwse kunst. Maria van Bourgondië wist zich desondanks als regerend hertogin te profileren. De portretten van deze hertogin vertonen verscheidene weergaven die elk hun eigen betekenis en functie hadden. In deze scriptie wordt echter maar een klein deel van de vele overgeleverde portretten van Maria van Bourgondië behandeld. Veel ruimte is nog over voor verder onderzoek naar portretten van deze bijzondere vrouw.Show less
Revolutionair of Traditioneel? Een studie naar elementen van militaire revolutie in de rekeningen van de veldtochten van Antoon van Bourgondië naar Luxemburg in 1412 en 1413.
De regering van Filips van Saint-Pol (1404 – 1430) was kort maar heftig. Tijdens de drie jaar dat hij hertog van Brabant was, verkeerde hij twee jaar lang in hevige conflicten met zijn...Show moreDe regering van Filips van Saint-Pol (1404 – 1430) was kort maar heftig. Tijdens de drie jaar dat hij hertog van Brabant was, verkeerde hij twee jaar lang in hevige conflicten met zijn belangrijkste edelen, de baanrotsen van Brabant. Hiervan waren de jaren 1428 en 1429 het meest berucht. In deze studie staan conflicten tussen de hertog en zijn edelen centraal en de vraag wat er zich nu precies afspeelde in de jaren 1428 en 1429. Om tot een antwoord te komen wordt er uitvoerig aandacht besteed aan de al bestaande politieke verhoudingen binnen Brabant in de vroege 15de eeuw, de sociale positie van de edelen en hun functie aan het hof en hun banden met de Bourgondische hertog Filips de Goede.Show less