De Armenen van Tbilisi vormen in het Russische rijk een vreemde eend in de bijt. Enerzijds een 'oriëntale' minderheid, anderzijds waren Armenen sterk verstedelijkt en actief in niet-agrarische...Show moreDe Armenen van Tbilisi vormen in het Russische rijk een vreemde eend in de bijt. Enerzijds een 'oriëntale' minderheid, anderzijds waren Armenen sterk verstedelijkt en actief in niet-agrarische beroepen als koopman, industrieel en zakenman. Volgens enkele historici, onder andere G.R. Suny, vormden deze Armenen van Tbilisi in het late Russische keizerrijk (2e helft 19e eeuw) een bourgeoisie. De vraag is of de Armenen dit waren, aangezien de algemene historiografische aanname is dat tsaristisch Rusland geen middenklasse, bourgeoisie of burgerij had. In dit onderzoek wordt gekeken naar de ontwikkelingen in de Russische geschiedenis die geleid hebben tot de af- of aanwezigheid van een burgerij. Daarnaast is het de vraag of de Armenen zichzelf als burgers zagen en burgerzin of burgerschap toonden. Ten slotte wordt naar de activiteiten van de Armenen die actief waren in het stadsbestuur van Tiblisi door middel van een bronnenonderzoek. Aan de hand van primaire (Russischtalige) bronnen uit Tbilisi in het laatste kwart van de 19e eeuw wordt gezocht naar aanwijzingen voor burgerschap en wordt getracht een beeld te scheppen van Tbilisi in die tijd.Show less
In de huidige tijd van polarisering, technologisering en digitalisering zijn onze liberale vrijheden niet meer zo vanzelfsprekend. Onze democratische rechtsstaat staat onder druk. Voor een...Show moreIn de huidige tijd van polarisering, technologisering en digitalisering zijn onze liberale vrijheden niet meer zo vanzelfsprekend. Onze democratische rechtsstaat staat onder druk. Voor een oplossing kijkt men al snel naar het onderwijs, maar dat gaat zelf gebukt onder de gevolgen van het economisch rendementsdenken. Hoofdvraag in deze scriptie is: Hoe kan het toekomstig Nederlands onderwijs vorm en inhoud worden gegeven om te bewerkstelligen dat we, als mens en als burger, onze vrijheden beter leren bewaken en dat onze liberale democratische rechtsstaat wordt versterkt? Om een antwoord op deze vraag te formuleren bespreek ik allereerst om welke vrijheden het gaat en noem ik een aantal ontwikkelingen waardoor ze onder druk zijn komen te staan. Ook Plato’s beschrijving van de democratie komt aan de orde. Vervolgens bespreek ik wat de doelen van onderwijs zijn. Vertrekpunt daarbij is de visie van Aristoteles. Vervolgens wordt besproken wat in Nederland zwaarder moet wegen, het algemeen belang of individuele vrijheden. Daarbij ga ik in op de reikwijdte van de vrijheid van onderwijs. Vervolgvraag is in hoeverre het wenselijk is om burgerschapsonderwijs en/of persoonsvorming verplicht onderdeel te maken van het curriculum en zo ja, hoe dat kan worden gerechtvaardigd in een politiek liberaal land als Nederland, omdat dergelijk verplicht onderwijs op gespannen voet staat met de liberale waarden. De meningen hierover lopen uiteen, zo laat ik zien aan de hand van de visies van onder anderen Fowler, Brighouse en Rawls. Tevens ga ik in op de Capability Approach en de benadering van Nussbaum. Aan de hand van onder andere de theorieën van Rawls en Nussbaum zal ik verdedigen dat het wenselijk is het algemeen belang boven de vrijheden van het individu te stellen en bepaalde grenzen te stellen aan onze vrijheden, juist om deze te beschermen. Daarna bespreek ik drie onderwijsmodellen die Robeyns onderscheidt en ga ik in op de vraag welk onderwijsmodel het meest geschikt is voor Nederland. In het laatste deel beoordeel ik de plannen voor het toekomstig onderwijs zoals geformuleerd in het eindadvies van Platform 2032 en beargumenteer ik waarom deze slechts gedeeltelijk tegemoetkomen aan de in het voorafgaande deel door mij geformuleerde wensen.Show less
In dit onderzoek worden de pamfletten geanalyseerd die in de periode van 1830-1870 in Parijs werden uitgebracht door Frans-Algerijnse kolonisten. Deze pamfletten werden door hen gebruikt om een...Show moreIn dit onderzoek worden de pamfletten geanalyseerd die in de periode van 1830-1870 in Parijs werden uitgebracht door Frans-Algerijnse kolonisten. Deze pamfletten werden door hen gebruikt om een juridische kwestie over hun rechten als kolonist te bespreken. Over de toekomst van Algerije en de juridische status van de kolonisten en de inheemse bevolking was veel onenigheid. Omdat er weinig mogelijkheden waren om zich politiek te uiten in Frans-Algerije, verplaatsten de kolonisten de discussie naar de politieke hoofdstad van Frankrijk middels literaire publicaties. In dit onderzoek worden deze pamfletten bekeken om het perspectief en de rol van de kolonisten in de Algerijnse kwestie weer te geven.Show less