In deze scriptie is onderzoek gedaan naar geglazuurd wit Byzantijns aardewerk, waaronder de classificatie, iconografie en distributie. Er is gekeken naar hoe het aardewerk is ingedeeld in de...Show moreIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar geglazuurd wit Byzantijns aardewerk, waaronder de classificatie, iconografie en distributie. Er is gekeken naar hoe het aardewerk is ingedeeld in de wetenschappelijk literatuur. Als hier kritisch naar gekeken wordt, is deze classificatie, voor de hoeveelheid gevonden wit aardewerk, voldoende. Hierdoor kon er worden gekeken naar andere aspecten van het aardewerk, zoals de iconografie. Er is op basis van het drie-stappenplan van Panofsky (1939) gekeken naar de decoratie op het geglazuurde witte Byzantijnse aardewerk uit Chalkis en uit de al bestaande literatuur. De decoratie is eerst ingedeeld in de vormen: Geometrisch, Mens en Dier, Plantaardig, Tekst, Spatten en Overig. Hierna is de decoratie ingedeeld in de thema’s: Christendom, het Leven/de Wereld, Gemengde culturen/ Verscheidenheid, Traditie en Functionaliteit/Eetgewoontes. In de iconografische interpretatie is er voorgesteld dat het aardewerk mogelijk geen diepere betekenis heeft gehad. Anderzijds, als deze er wel is geweest, dan zou dit te maken kunnen hebben met het ontwikkelen van een herkenbare groep als traditiedecoratie, een gevoel voor sociale controle, een metafoor voor een wakend oog of een symbool voor macht en status. Aan de hand van een hedendaags advertentie onderzoek is geprobeerd een iconologische interpretatie te vormen over het deel van de motieven, namelijk de kruismotieven. Hieruit is voortgekomen dat een klant het kruissymbool op sociaal niveau kan gebruiken om zijn of haar geloof uit te drukken of om een bepaalde status aan te geven. Voor de verkoper kan het een economische truc zijn om het vertrouwen te winnen van de klant. Er zijn geen patronen ontdekt in de distributie van het geglazuurde witte Byzantijnse aardewerk bij de sites in Constantinopel, Cherson, Korinthe, de Krim, Sparta, Athene, Butrint, Chalkis, Kaman-Kalahüyük en in de schipbreuk Novy Svet. Er is in de verdere analyse van de decoratie echter wel een verandering te zien in de decoratie op de eerste groep geglazuurd wit aardewerk (GWW1) in vergelijking met de latere groepen (GWW2 – 5 en het Polychroom beschilderde aardewerk). Deze verandering is ook te zien in eetgewoontes, het vormenspectrum van het aardewerk in deze periode en de economisch en sociale ontwikkelingen vanaf de negende eeuw.Show less
Toen het jonge Osmaanse Rijk aan het begin van de 14e eeuw groeide, kwam het automatisch in contact met het Byzantijnse Rijk. Dat contact kwam het meest in het oog springend naar voren op het...Show moreToen het jonge Osmaanse Rijk aan het begin van de 14e eeuw groeide, kwam het automatisch in contact met het Byzantijnse Rijk. Dat contact kwam het meest in het oog springend naar voren op het slagveld. Het contact tussen de twee mogendheden werd niet uitsluitend gekenmerkt door strijd. In zowel het Osmaanse als het Byzantijnse Rijk speelde intradynastieke competitie een rol, waar de andere partij gebruik van probeerde te maken. In het Osmaanse Rijk speelde intradynastieke competitie vooral een rol in de periode 1415-1430. Toen deden zeven troonpretendenten een greep naar de macht. Het Byzantijnse Rijk probeerde te profiteren van die fase in de Osmaanse geschiedenis, maar slaagde daar slechts mondjesmaat in.Show less
Met dit literatuuronderzoek wordt er getracht aan te tonen wat we kunnen vertellen over de verspreiding van qanat water management systemen in Jordanië en omgeving tussen de 3de eeuw voor Chr. en...Show moreMet dit literatuuronderzoek wordt er getracht aan te tonen wat we kunnen vertellen over de verspreiding van qanat water management systemen in Jordanië en omgeving tussen de 3de eeuw voor Chr. en de 6de eeuw na Chr. aan de hand van verschillen en/of overeenkomsten tussen deze systemen op het gebied van natuurlijke, technische en sociale aspecten. Het onderzoeksgebied omvat het huidige Zuid-Syrië, Jordanië, Israël en Noord-Saudi-Arabië. Antieke schriftelijke en archeologische bronnen die direct en indirect betrekking hebben op qanat-systemen wijzen op een tijdsperiode tussen de 3de eeuw voor Chr. en de 6de eeuw na Chr. Om tot een vergelijking en een interpretatie te komen worden natuurlijke, technische en sociale aspecten van het qanat-systeem in respectievelijk het noorden (Zuid-Syrië), het centrum (Noord-Jordanië) en het zuiden (Zuid-Jordanië, Zuid-Israël en Noord-Saudi-Arabië) van het onderzoeksgebied behandeld. Tevens zal er worden gekeken naar het aantal qanat-systemen in de verschillende gebieden. Deze studie resulteert uiteindelijk in de algemene conclusie dat het qanat water management systeem zich gedurende de Romeinse periode vanuit het welvarendere, stedelijke noorden van het onderzoeksgebied heeft verspreid naar het minder bewoonde zuiden. En hoewel er nog enige twijfel bestaat over hoe het qanat water management systeem zich precies heeft verspreid, is deze conclusie niet alleen duidelijk geworden uit de verschillen in aantal qanat-systemen binnen het onderzoeksgebied, maar vooral door de bestudeerde sociale effecten van qanat-systemen op de bevolking en het gebied waarin zij leefden.Show less