By applying the concept of "anchoring innovation" to multiple synchronic sources, this study shows how much similarity there is in "anchor-shaping" amongst different members of the sixth-century...Show moreBy applying the concept of "anchoring innovation" to multiple synchronic sources, this study shows how much similarity there is in "anchor-shaping" amongst different members of the sixth-century Roman elite. Roman law and education were important markers of romanness around the traditionalist court of the Ostrogothic king Theoderic. Cassiodorus, Ennodius and the anonymous author of the Edictum Theoderici all used these traditional concepts as weapons in their struggle for social power. Education (including juridical skills) led to a self-made form of nobility, which implied worldly power. Further research on the social functioning of normative texts could increase our understanding of the power of tradition in rhetorical communication and the possibilities of this "prescriptive negotiation" for social networks.Show less
Dit onderzoek behandelt de verhouding tussen de Gotische en Romeinse (etnische) identiteit in Ostrogotisch Italië, en hoe die beïnvloed werd door de Gotische oorlogen (535-554). Aan de hand van...Show moreDit onderzoek behandelt de verhouding tussen de Gotische en Romeinse (etnische) identiteit in Ostrogotisch Italië, en hoe die beïnvloed werd door de Gotische oorlogen (535-554). Aan de hand van sociaalwetenschappelijke theorieën wordt zowel het historiografisch debat als het primaire bronnenmateriaal geanalyseerd (met name Procopius en Cassiodorus). Er blijkt een spanningsveld te zijn tussen de ideologische lading van het primaire bronnenmateriaal, en de ‘wereld achter de tekst’. Hier wordt een situationalistische lezing van etniciteit aangedragen als middenweg binnen de historiografische discussie. De betekenis en het belang van ‘Gotische’ of ‘Romeinse’ identiteit was context-afhankelijk.Show less