Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het executief functioneren en de taalvaardigheden zijn aangedaan bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS; Kercood, Grskovic, Banda, & Begeske, 2014...Show moreAchtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het executief functioneren en de taalvaardigheden zijn aangedaan bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS; Kercood, Grskovic, Banda, & Begeske, 2014; Lord & Paul, 1997). Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar executief functioneren en taalvaardigheden bij jonge kinderen met ASS kenmerken. Doel: In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre executief functioneren (inhibitie, werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit) en taalvaardigheden (taalpragmatiek en taalbegrip) gerelateerd zijn aan ASS kenmerken bij kinderen tussen de 3,5 en 6,5 jaar oud. Er werd verwacht dat meer problemen met executief functioneren en taalvaardigheden gepaard zouden gaan met meer ASS kenmerken. Methode: Ouders vulden vragenlijsten (BRIEF-P, SRS en CCC-2-NL) in over het executief functioneren en de taalvaardigheden van het kind. Op de data die hieruit kwam zijn Pearson correlaties en multipele enter regressies uitgevoerd. Resultaten: Er bleken positieve correlaties te zijn tussen inhibitie en ASS kenmerken (r = .71, p < .001), werkgeheugen en ASS kenmerken (r = .72, p < .001), cognitieve flexibiliteit en ASS kenmerken (r = .66, p < .001), taalpragmatiek en ASS kenmerken (r = .78, p < .001) en taalbegrip en ASS kenmerken (r = .49, p = .004). Na het uitvoeren van de regressieanalyse bleek dat inhibitie (β = .70, p < .001) en taalpragmatiek (β = .78, p < .001) de enige voorspellers zijn voor ASS kenmerken. Conclusie: Wanneer er meer problemen zijn met inhibitie en taalpragmatiek, zijn er meer ASS kenmerken aanwezig bij het kind. De resultaten zijn mogelijk te verklaren door de Executive Dysfunctie Theory (Hill, 2004a), de centrale coherentietheorie (Frith & Happé, 1994) en de Theory of Mind (Baron-Cohen, Tager-Flusberg, & Cohen, 2000). Meer onderzoek is nodig om deze resultaten volledig te verklaren.Show less