This thesis seeks to explore the topic of religiously offensive cartoons, taking the attack on Charlie Hebdo in January 2015 as a starting point. After applying the legal framework and different...Show moreThis thesis seeks to explore the topic of religiously offensive cartoons, taking the attack on Charlie Hebdo in January 2015 as a starting point. After applying the legal framework and different legal philosophical justifications for free speech to the Charlie Hebdo cartoons, the analysis will take a closer look at a similar controversy in Denmark. As in the Danish cartoon controversy, analysing the broader socio-political context can provide a deeper understanding of the root causes of the protests following the attack. Drawing on critical discourse analysis this thesis investigates the question to what extend the public discourse on free speech in France after the attack on Charlie Hebdo and the role of French Muslims in this debate reflect power relations within the French society. Such power relations indeed manifest themselves in this discourse as it was the official side who started the discourse and had the power to chose wording, meaning of concepts, the topoi and to define ingroups and outgroups. Societal inequalities can also be noticed through participation and representation of French Muslisms and their interaction to the other groups present in the discourse.Show less
In deze scriptie staat het analysemodel van Bednarek en Caple (2012a) centraal, dat het doel heeft om te onderzoeken hoe het discours van nieuwswaardigheid vorm krijgt binnen nieuwsberichten, en...Show moreIn deze scriptie staat het analysemodel van Bednarek en Caple (2012a) centraal, dat het doel heeft om te onderzoeken hoe het discours van nieuwswaardigheid vorm krijgt binnen nieuwsberichten, en geconstrueerd wordt door enerzijds tekst en anderzijds beeld. Aangezien het om een nog relatief nieuw model gaat dat nog weinig in de praktijk is gehanteerd, werd het toegepast op een corpus dat bestaat uit de Nederlandse berichtgeving over de aanslag op het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo – een gebeurtenis met veel nieuwswaarde. Hieruit is gebleken dat het een goed werkbaar model is en een heldere basis vormt om discoursanalyse mee uit te voeren. Het model maakt het mogelijk om normen bloot te leggen die bepalen wat nieuwswaardig is en wat niet, waarmee het inzicht verschaft in het discours van nieuwswaardigheid, en in het bijzonder in de rol die de combinatie van tekst en beeld daarbij kan spelen. Het model biedt aanknopingspunten om vast te stellen welke delen van een nieuwsbericht nieuwswaardig zijn, en hoe groot het aandeel is van de nieuwsfoto, de kop en het intro. Wel zijn er op basis van deze toepassing enkele aanvullingen op zijn plaats met betrekking tot de fotografische hulpmiddelen, die binnen het model de functie hebben om op de aanwezigheid van nieuwswaarden in beeld kunnen wijzen.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar wat het effect is van een ingrijpende gebeurtenis op het politieke debat in de Tweede Kamer. De case study die centraal staat is het debat in de Tweede...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar wat het effect is van een ingrijpende gebeurtenis op het politieke debat in de Tweede Kamer. De case study die centraal staat is het debat in de Tweede Kamer na de aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo en een Joodse supermarkt in januari 2015. In deze scriptie wordt nader onderzocht op welke wijze een dergelijk debat gevoerd wordt aan de hand van de vraag: Is een gebeurtenis die maatschappelijke onrust veroorzaakt van invloed op de presentatiekeuzes die politici maken in het debat in de Tweede Kamer, en zo ja, waaraan is dat te zien?Show less
In deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische...Show moreIn deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische theorieën. De massale reacties in de vorm van de wijdverspreide leus “Je suis Charlie” en de massademonstraties die door Frankrijk werden gehouden impliceren dat deze gebeurtenis als zeer heftig werd ervaren. Welke rol speelt het Franse wereldbeeld in de betekenistoekenning van de aanslag en in hoeverre verschilt dit wereldbeeld kwalitatief van een religieus wereldbeeld, in overweging nemend welke emoties hiermee gepaard gaan? De verschillende theorieën wekken tezamen de suggestie dat een seculier en een religieus wereldbeeld in functie weinig verschillen; zij fungeren beiden als angstbuffer. “Je suis Charlie” kan hierbij als sacraal symbool geïnterpreteerd worden en de massademonstraties als collectief ritueel.Show less
En 1761, le fanatisme religieux cause l'exécution d'un homme innocent, Jean Calas. Voltaire commence la rédaction du Traité sur la Tolérance; il vise la réhabilitation du mort, mais il veut aussi...Show moreEn 1761, le fanatisme religieux cause l'exécution d'un homme innocent, Jean Calas. Voltaire commence la rédaction du Traité sur la Tolérance; il vise la réhabilitation du mort, mais il veut aussi montrer à son lecteur l'absurdité du fanatisme et de l'intolérance. En 1765, la réhabilitation de Jean Calas et accomplie. Nous explorerons de quelle manière, par sa rhétorique, Voltaire a reussi à convaincre son lecteur et si l'ouvrage est encore actuel, parce que le fanatisme existe toujours. Nous remarquerons qu'après les attentats contre Charlie Hebdo en janvier 2015, les idées de Voltaire, surtout celles sur la tolérance, sont devenus d'une actualité brûlante une fois de plus.Show less