Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Medea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat...Show moreMedea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat Euripides de veroorzaker is van deze negatieve overlevering van Medea en verzet zich tegen zijn versie. Zij beweert de ware mythe, de ‘oervorm’ te reconstrueren. Met behulp van pre-Euripides versies construeert zij een nieuwe Medea-mythe, waarin Medea tot zondebok wordt gemaakt. In deze scriptie wordt bestudeerd op welke manier Christa Wolf mythe gebruikt om haar versie als de enige ware te deponeren.Show less
Christa Wolf (1929-2011) publiceerde in de jaren 1960 haar eerste literarische werken. Hoewel ze daarvoor zelf als functionaris binnen de cultuurpolitiek van de DDR actief was, werd ze in deze...Show moreChrista Wolf (1929-2011) publiceerde in de jaren 1960 haar eerste literarische werken. Hoewel ze daarvoor zelf als functionaris binnen de cultuurpolitiek van de DDR actief was, werd ze in deze periode tot een zelfstandig en kritisch auteur, met name na haar roman Nachdenken über Christa T. (1969). Haar eerste roman Moskauer Novelle (1961) was volkomen ‘politiek correct’ en geschreven in de stijl van het socialistisch-realisme. Achteraf wordt vaak besproken hoe Der geteilte Himmel (1963) al veel minder conform de regels van de SED geschreven was. Snelle veranderingen binnen de cultuurpolitiek spelen in deze periode echter een belangrijke rol om te kunnen begrijpen hoe Wolf zich verhield tot de staat en hoe dit haar literatuur beïnvloedde. In deze scriptie wordt de precieze gang van zaken omtrent de cultuurpolitiek van de DDR, Wolfs betrokkenheid met het staatsbestel, de politieke verhouding tussen de DDR en de BRD en haar schrijverschap in de periode 1961-1969 uiteengezet met behulp van archiefmateriaal uit de Akademie der Künste in Berlijn, dagboekmateriaal en correspondentie. Daaruit wordt een duidelijke analyse van Wolfs vroege werk binnen de historische context en beschikbare biografische informatie van Wolf geplaatst.Show less