Een kort samenvattend overzicht van de gebeurtenissen rondom de christenvervolging op Japan in de 17e eeuw. Hierbij is er gekeken naar de aanleidingen die er voor hebben gezorgd dat de Portugezen...Show moreEen kort samenvattend overzicht van de gebeurtenissen rondom de christenvervolging op Japan in de 17e eeuw. Hierbij is er gekeken naar de aanleidingen die er voor hebben gezorgd dat de Portugezen niet meer welkom waren op Japan wegens de geloofsverspreiding en hoe het de Nederlanders gelukt is om deze handelspositie met Japan van de Portugezen over te nemen met betrekking tot religieuze verschillen.Show less
Dit kwalitatieve tekstonderzoek bestudeert in essentie de verschijningsvormen van persuasieve communicatie in journalistiek die specifiek is gericht op één doelgroep. De analyse richt zich op hoe...Show moreDit kwalitatieve tekstonderzoek bestudeert in essentie de verschijningsvormen van persuasieve communicatie in journalistiek die specifiek is gericht op één doelgroep. De analyse richt zich op hoe lokale journalistiek (hier ‘lokaal’ in de zin van een gemeenschap die vooral verbonden is op psychisch niveau) de waarden die aanzien genieten binnen de doelgroep reflecteert en gebruikt om zichzelf relevant te houden. Het onderzoek zoomt daarbij in op een merk dat journalistieke producties inzet om bij de doelgroep vertrouwen en voorkeur op te wekken. De casus 'BEAM' dient als voorbeeld om de aanwezigheid van een grotere trend binnen moderne christelijke jeugdmedia te kunnen identificeren en elaboreren.Show less
In “The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion” (2006) wordt de discussie tussen Jürgen Habermas en de Paus Benedictus XVI weergegeven, waarin zij naar gemeenschappelijke grond zoeken...Show moreIn “The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion” (2006) wordt de discussie tussen Jürgen Habermas en de Paus Benedictus XVI weergegeven, waarin zij naar gemeenschappelijke grond zoeken in hun betrokkenheid met het welzijn van de geseculariseerde liberale Westerse democratische samenleving. Voortbouwend op deze betekenisvolle dialoog breng ik Habermas opnieuw in gesprek met de “belichaming van Katholieke orthodoxie”, deze keer in de persoon van Thomas Aquinas. Het doel van mijn onderzoek is het beantwoorden van de vraag: In hoeverre kan een democratische deugdenleer die gebaseerd is op de Christelijke filosofie van Aquino als aanvulling dienen voor de normatieve gebreken van de moderne seculiere liberale democratische samenleving? Deze vraag beantwoord ik voornamelijk aan de hand van Aquino’s verhandelingen over het koningschap en over de wet, enkele essays van Habermas, het debat tussen Habermas en Benedictus XVI en Jennifer Herdt’s analyse van democratische deugden. Overeenkomstig met Aquino’s waarschuwingen voor tirannie beweert Habermas dat de liberale democratie middels doorgevoerde secularisering onder de heerschappij van het decisionistische model van een verzelfstandigde marktwerking is beland. Dit culmineert volgens hem in een maatschappij waarin de technische rationaliteit in naam van waardevrijheid haar eigen waardesysteem dicteert. Habermas roept daarom op tot de toepassing van politieke deugden als geneesmiddel voor de afbrekende maatschappelijke eenheid. Jennifer Herdt biedt hier een praktische invulling voor in de vorm van democratische deugden, die gebaseerd zijn op Thomistische deugdenleer. Hoewel Aquino geen voorstander was van democratie, hoeft dat volgens Habermas en Herdt niet te betekenen dat zijn gedachtegoed onbruikbaar is binnen de seculiere democratie. Zowel Christelijke als niet-Christelijke burgers kunnen vergelijkbare (burger)deugden inzetten om gemeenschappelijke doeleinden na te streven, zonder elkaars interpretaties van het gemeenschappelijk goede te devalueren. Zodoende kan het gebruik van hun gedeelde normatieve erfgoed democratie bevorderen en normatieve stabiliteit in een pluralistische samenleving in stand houden. Dit verzoek tot civiele samenwerking vormt een eerste stap richting de herwaardering van deugden en een herstel van een gefragmenteerde samenleving.Show less
Bachelor thesis | Afrikaanse talen en culturen (BA)
closed access
De laatste jaren is er door westerse media veel gepubliceerd over het toenemende, homofobe klimaat in het Oost-Afrikaanse land Oeganda. In Oeganda heerst het idee dat homoseksualiteit een westerse,...Show moreDe laatste jaren is er door westerse media veel gepubliceerd over het toenemende, homofobe klimaat in het Oost-Afrikaanse land Oeganda. In Oeganda heerst het idee dat homoseksualiteit een westerse, neokoloniale uitvinding is, die vervolgens op het Afrikaanse continent geïntroduceerd is; onder veel Oegandezen heerst zelfs de notie dat homoseksualiteit een tool is om geboortebeperking op het continent te bewerkstelligen, en homoseksuelen zouden tot alles in staat zijn om de homosexual agenda verder te verspreiden. Religie speelt een zeer centrale rol in het leven van een meerderheid van de Oegandezen, en maakt een intrinsiek deel van het dagelijks leven uit. Met mijn onderzoek heb ik geprobeerd te bepalen welke invloed de Amerikaanse, christelijk-rechtse lobby lobby op het homofobe klimaat in Oeganda heeft. Daarbij heb ik ook gekeken naar de inmenging van westerse media in het anti- homodebat, en door welke combinatie van factoren het homofobe klimaat in Oeganda in eerste instantie ontstaan is. Dit heb ik gedaan door middel van literatuuronderzoek, in combinatie met een eigen, kleinschalig onderzoek in Kampala. Uit mijn onderzoek bleek dat seksuele minderheden voorafgaand en gedurende de kolonisatieperiode niet geheel geaccepteerd werden, maar wel in relatieve vrijheid konden leven en doorgaans niet vervolgd werden. Dit veranderde in 1997, toen de Anglicaanse kerk – zo ook in Oeganda – zich actief uit begon te spreken tegen homoseksualiteit. In de daaropvolgende jaren vonden steeds meer Amerikaanse, christelijk-rechtse zendelingen hun weg naar het Oost-Afrikaanse land. Oeganda bleek vruchtbare grond te zijn voor homofobe sentimenten, en dus begon ook een groeiend aantal Oegandese politici zich in het debat te mengen. In 2009 werd de eerste versie van de Anti-Homosexuality Bill ingediend bij het parlement. De veelal negatieve reacties van westerse media, die de Oegandese overheid niet zelden als incompetent neerzetten, en het Oegandese volk als intolerant, zorgden ervoor dat Oeganda gesterkt werd in haar geloof dat het Westen bepaalde normen en waarden aan Oeganda – en in een bredere context Afrika – op probeerden te dringen. Verschillende factoren hebben een aandeel gespeeld in het creëren van het huidige homofobe klimaat in het Oost-Afrikaanse land; de komst van de eerste, Britse zendelingen die het christendom kwamen verspreiden, de daaropvolgende stigmatisering rondom homoseksualiteit, de in 1950 ingevoerde Penal Code, de inmenging van de Anglicaanse kerk in het debat en de daaruit voortvloeiende nieuwe golf van homofobie, de komst van een groeiend aantal Amerikaanse, conservatieve zendelingen in Oeganda, de Anti-Homosexuality Bill uit 2009 en de daaropvolgende berichtgeving in de westerse media, die Oeganda lijnrecht tegenover het Westen wist te zetten. Daar moet ook bij vermeld worden dat, ondanks het feit dat er zonder twijfel uitzonderingen zijn, de meeste westerse mediaberichten over de Oegandese Anti- Homosexuality Bill en het bredere, homofoboe klimaat in het land tekortgeschoten zijn, door de nieuwsfeiten niet in een culturele, sociale, politieke en/of religieuze context te plaatsen. Oorzaken en accelerators van de ontstane homofobie in het land werden vrijwel niet aan de kaak gesteld. Verschillende lhbtqi-activisten in Oeganda beamen dat de situatie omtrent lhbtqi’ers in het Oost-Afrikaanse land vaak wordt gedramatiseerd door westerse media, wat geen realistische representatie van de daadwerkelijke situatie geeft. Uit mijn onderzoek bleek dus dat er, voor de komst van de grote aantallen Amerikaanse missionarissen, al vruchtbare grond was voor een homofoob klimaat in Oeganda, waar de Amerikaanse, christelijk-rechtse lobby verder op heeft ingehaakt door homofobe sentimenten actief aan te wakkeren. Er zijn door hen allianties gevormd met Oegandese wetmakers en politici, die politiek gewin haalden uit het aanhangen van een homofoob, politiek gemotiveerd narratief. Alhoewel veel Amerikaanse, conservatieve missionarissen in Oeganda zich niet bewust lijken te zijn van de uitwerkingen die hun uitspraken in de Oegandese samenleving kunnen hebben, is gebleken dat het Oegandese volk – bij gebrek aan een alom aanwezige politiemacht – er in veel gevallen niet over twijfelt het heft in eigen handen te nemen, en homoseksualiteit binnen hun gemeenschap te ‘bestrijden’ door middel van mob justice. Tot het jaar 1997, toen de Anglicaanse kerk zich actief in het anti- homoseksualiteitdebat begon te mengen, was er van mob justice richting seksuele minderheden vrijwel geen sprake. Ook de theorie achter de gay agenda is een vrij recent opgekomen fenomeen, dat in korte tijd veel aanhangers heeft weten te vergaren. De invloed van Amerikaanse, christelijke conservatievelingen heeft zelfs een impact gehad op de Oegandese wetgeving, zo blijkt wel uit de totstandkoming van de Bahati Bill, waaraan achter de schermen verschillende Amerikaanse conservatieve organisaties en individuen hebben meegewerkt. De verschillende homofobe frames die in het anti-homodebat gevormd zijn hebben zo’n hevige impact gehad op de gemiddelde Oegandees, dat seksuele minderheden ten alle tijden op hun hoede moeten zijn en moeten vrezen voor hun veiligheid. Want alhoewel het aantal gewelddadige incidenten richting lhbtiq’ers in Oeganda nog altijd relatief laag is, is het wel een in omvang toenemend probleem.Show less
Het christendom ontwikkelde zich in de vierde eeuw tot meest prominente religie van het Romeinse Rijk. Die trend werd kort en drastisch onderbroken door keizer Julianus (361-363), die zich sterk...Show moreHet christendom ontwikkelde zich in de vierde eeuw tot meest prominente religie van het Romeinse Rijk. Die trend werd kort en drastisch onderbroken door keizer Julianus (361-363), die zich sterk maakte voor het klassieke heidendom. In dit werkstuk wordt Julianus' poging om in 363 de joodse tempel van Jeruzalem te herbouwen bestudeerd. Door te kijken naar de reacties op dit project in christelijke, heidense en joodse bronnen wordt een conclusie gedaan over de relaties tussen deze religies en de manier waarop ze hun identiteit vormgaven.Show less
Een onderzoek naar het beleid van Constantijn de Grote inzake het bekeren van het Romeinse leger. Is het aannemelijk dat Constantijn, als de eerste christelijke keizer, het leger bekeert? Aan de...Show moreEen onderzoek naar het beleid van Constantijn de Grote inzake het bekeren van het Romeinse leger. Is het aannemelijk dat Constantijn, als de eerste christelijke keizer, het leger bekeert? Aan de hand van vier verschillende type bronnen wordt dit onderzocht.Show less