Het tafelbestek zoals men dat kent in Europa heeft niet altijd bestaan in de huidige vorm. De interesse vanuit verscheidene musea in eetgewoonten en -gerei in de afgelopen eeuw is aanzienlijk. Het...Show moreHet tafelbestek zoals men dat kent in Europa heeft niet altijd bestaan in de huidige vorm. De interesse vanuit verscheidene musea in eetgewoonten en -gerei in de afgelopen eeuw is aanzienlijk. Het grote aantal tentoonstellingen waarin de tafelcultuur en de totstandkoming daarvan de hoofdrol speelt, onderstreept de toegenomen interesse. In veel van deze tentoonstellingen wordt met name gefocust op kunstnijverheidsobjecten uit de hoogtijdagen van eetgerei. Dit geldt ook voor tentoonstellingen waarin de vork een rol speelt. De vork is in Byzantium geïntroduceerd en als eerste gemeengoed geworden in Italië. In deze scriptie wordt, middels het bestuderen van een aantal voorbeelden van de Italiaanse schilderkunst uit de Renaissance, waarin de vork actief wordt gebruikt bekeken in hoeverre dit gebruik overeenkomt met bestaande theses over de opkomst vande vork. In de bestudeerde literatuur is geconstateerd dat de acceptatie van de tafelvork als gemeengoed in Italië is aangemoedigd door bepaalde etenswaren en ontwikkelingen binnen de cultuur en tafelgewoonten tijdens de Cinquecento. Op de bestudeerde voorbeelden is echter enkel de invloed van de individualistische mentaliteit en de behoefte aan praal in zowel decorum als tafelmanieren tijdens de 15de en 16e eeuw te zien.Show less