In deze studie wordt het verband tussen verveling op school, affect en schoolprestaties bij leerlingen in groep acht onderzocht. Hiervoor zijn de variabelen negatief affect, schoolprestaties per...Show moreIn deze studie wordt het verband tussen verveling op school, affect en schoolprestaties bij leerlingen in groep acht onderzocht. Hiervoor zijn de variabelen negatief affect, schoolprestaties per vakgebied en verveling per domein gebruikt. Aan dit onderzoek namen 245 Nederlandse participanten uit groep acht van het basisonderwijs deel. Net als bij voorgaande onderzoeken was negatief affect negatief gerelateerd aan schoolprestaties. Er was geen verband tussen verveling en schoolprestaties, terwijl dit in eerder onderzoeken bij hogere leeftijdsgroepen wel aanwezig was (Mikulas & Vodanovich, 1993).Verveling bij rekenen en affect waren negatief gerelateerd aan schoolprestaties bij rekenen, terwijl verveling en affect geen voorspellers waren voor de prestaties bij begrijpend lezen. Er werd significant minder verveling gevonden bij creatieve vakken in vergelijking met rekenen en begrijpend lezen. Concluderend kan gesteld worden dat het voor docenten in het basisonderwijs niet zinvol is om verveling aan te pakken. Om schoolprestaties te kunnen verhogen zou de focus moeten liggen bij het verminderen van de negatieve gevoelens en emoties van de leerlingen.Show less