This study examines the technical adequacy of the CBM maze task as an indicator of growth and performance in a sample of 578 Dutch 7th grade students. Maze data was collected during 16 weeks in the...Show moreThis study examines the technical adequacy of the CBM maze task as an indicator of growth and performance in a sample of 578 Dutch 7th grade students. Maze data was collected during 16 weeks in the second semester. A strong alternate-form reliability was found for the first and final three passages (.74 < r < .82). Maze growth-rates could not be predicted from VAS reading comprehension scores (R2 = .02). As well, only a small effect was found for the difference in growth rates between education levels. Maze performance in spring and the end of the year were predicted from VAS reading comprehension scores. Explained variances were respectively 27.6% (β = .53, p < .05) and 29.7% (β = .55, p < .05). Also significant differences in maze performance were found between education levels on both time points, respectively F(2, 556) = 42.29, p < .01, ω2 = .13 in spring and F(2, 251) = 49.14, p < .01, ω2 = .27 at the end of the year. Differences were significant for all groups, being lower, average and higher education levels (p < .01). Summarizing no empirical support was found for the validity of maze as an instrument to monitor growth in 7th grade. Results indicate a moderate validity of maze as an indicator of reading performance.Show less
Het doel van deze studie is om te onderzoeken of de scores van de SIT maze-taken betrouwbaar, valide en sensitief voor groei voor leesvaardigheid zijn. De steekproef bestaat uit leerlingen (N = 856...Show moreHet doel van deze studie is om te onderzoeken of de scores van de SIT maze-taken betrouwbaar, valide en sensitief voor groei voor leesvaardigheid zijn. De steekproef bestaat uit leerlingen (N = 856) van klas 1 tot en met 3 van het middelbaar onderwijs in Nederland. De leerlingen hebben op vier meetmomenten SIT maze-taken gemaakt en ook een begrijpend lezentoets als pre-test en post-test. Resultaten wijzen uit dat de maze-taak betrouwbaar is voor het meten van leesvaardigheid. Er is steun gevonden voor validiteit en sensitiviteit van de SIT maze-taak voor groei.Show less
Het doel van deze studie is het onderzoeken welke constructie van de Curriculum Based Measurement (CBM) maze-taak het niveau van de leesvaardigheid van middelbare scholieren het beste meet. De maze...Show moreHet doel van deze studie is het onderzoeken welke constructie van de Curriculum Based Measurement (CBM) maze-taak het niveau van de leesvaardigheid van middelbare scholieren het beste meet. De maze-taak is een leestaak. Er zijn vier verschillende versies van de maze-taak ontwikkeld die vervolgens gemaakt zijn door 109 brugklassers. De vier versies van de maze-taak die zijn gebruikt in dit onderzoek heten; ‘het origineel’, ‘vier in plaats van drie alternatieven’, ‘ieder vijfde woord verwijderd’ en ‘zonder lidwoorden’. De resultaten die door de leerlingen behaald zijn op de maze-taken zijn gecorreleerd met de criteriumvariabele; namelijk de leesvaardigheidsscores van het Cito Volgsysteem voortgezet onderwijs. Ook is er gekeken of er verschil was tussen de scores van leerlingen op de verschillende versies. Uit dit onderzoek is gebleken dat de correlatie tussen de maze-taak en de leesvaardigheidsscores van het Cito Volgsysteem laag is. Daarnaast is gebleken dat de scores van leerlingen op de verschillende versies van de maze-taken verschilden. Uit een additionele analyse is gebleken dat er significante verschillen bestaan tussen een aantal gemiddelde scores van teksten binnen de versies.Show less