This study looks into how the Islamic State (IS) recruits both men and women by using genderspecific narratives in its online magazine Dabiq. The study focuses on the themes of the narratives and...Show moreThis study looks into how the Islamic State (IS) recruits both men and women by using genderspecific narratives in its online magazine Dabiq. The study focuses on the themes of the narratives and frequency of specific words used by IS to appeal to various gender identities by performing a content and discourse analysis of 15 Dabiq magazines. The research shows that IS targets men and women using several gender-specific narratives. The most common topics among men are violent ones, emphasising martyrdom and violence in particular. Women, on the other hand, tend to focus more on social and personal issues, with a particular focus on motherhood. The data also shows that IS uses several gender narratives to appeal to both men and women. The prevailing narrative for men reinforces traditional masculine norms by focusing on ideas of bravery, protection and heroism. Contrarily the dominant narrative for women centres on stereotypes of motherhood and caregiving, which are consistent with traditional conceptions of the roles and obligations of women. According to these findings, IS customises its recruitment techniques to consider men's and women's distinct motivations and objectives, relying on gender-specific narratives to engage people in their particular gender identities. The study clarifies the part played by gender in online radicalisation and emphasises the significance of taking gender dynamics into account in counterterrorism efforts.Show less
This thesis evaluates how ISIS as a social revolutionary group uses violence to establish its caliphate. ISIS aims to secure its territory and its caliphate by using violence. In addition. Violence...Show moreThis thesis evaluates how ISIS as a social revolutionary group uses violence to establish its caliphate. ISIS aims to secure its territory and its caliphate by using violence. In addition. Violence would filter the population and create a coherent obedient in-group who embodies ISIS's revolutionary identity. At the same time, ISIS's use of violence also attracts Sunni out-groups to join the organisation to fight for the caliphateShow less
Dit onderzoek houdt zich bezig met de vraag hoe Oriëntalistische stereotypen over terroristen vorm krijgen in de zelfrepresentatie van terreurorganisatie IS (Islamitische Staat). Daarmee streeft...Show moreDit onderzoek houdt zich bezig met de vraag hoe Oriëntalistische stereotypen over terroristen vorm krijgen in de zelfrepresentatie van terreurorganisatie IS (Islamitische Staat). Daarmee streeft dit onderzoek naar het uitbreiden van kennis over hoe IS gebruik maakt van stereotypen afkomstig uit het Westen. Deze stereotypen geven ‘de ander’ weer en promoten daarbij afstand en verschil. Ten grondslag hieraan liggen theorieën over (post-)Orientalisme (Said, 2003; Dogra, 2012; Irwin, 2009) en stereotypen (Hall, 1997). Dit onderzoek legt de focus op het online propagandamagazine Dabiq, dat wordt uitgegeven door AlHayat Media Center. Het magazine beschikt over veel foto’s en kent een professionele vormgeving. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse zijn 431 beelden bekeken. Deze visuele analyse werd uitgevoerd met behulp van een coding frame, gebaseerd op verschillende Oriëntalistische stereotypen uit Westerse populaire media. Uit de resultaten blijkt dat IS visuele Oriëntalistische stereotypen over terroristen met name vormgeeft via de stereotypen barbarisme, gewelddadigheid en donkere bebaarde boos kijkende mannen met tulbanden. Zo waren er gruwelijke beelden van onthoofdingen, slecht behandelde gevangenen en bewapende IS-strijders aan het front te zien. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezoomd op gruwel of dreiging om angst te zaaien. Dit beeldgebruik sluit aan op de Westerse perceptie van de islamitische terrorist. Opmerkelijk is dat hiernaast een groot gedeelte van het beeldmateriaal anders wordt vormgegeven dan de bovengenoemde Oriëntalistische manieren. In deze beelden toonde IS foto’s van een goed draaiende gemeenschap, een tevreden terrorist, blije kinderen of Westerse politieke leiders met een bedenkelijke gezichtsuitdrukking. Daarmee draait IS voor een groot deel de rollen in het Oriëntalistisch discours om. De aanhangers van IS proberen ook een positief zelfbeeld neer te zetten en, andersom, een negatief beeld van de Westerling. Hieruit blijkt dat ze in hun beeldgebruik Oriëntalistische stereotypen alleen toepassen als ze daar baat bij hebben. Ze accepteren het beeld dat IS-strijders ‘anders’ zijn, maar ze zijn daarbij niet onderdanig aan het Westen. Deze visuele analyse draagt bij aan kennis over hoe moderne terroristen in een digitaal tijdperk media kunnen gebruiken en inspelen op bepaalde Westerse percepties van de dreigende terrorist. Media zijn van groot belang voor terroristen. Vanwege nieuwe digitale ontwikkelingen beschikken terroristen nu over de mogelijkheid om eigen media-units op te zetten. Ze zijn niet meer afhankelijk van Westerse nieuwsorganisaties. Daarom is het belangrijk om het steeds verder ontwikkelende mediagebruik van terroristen nauwlettend in de gaten te blijven houden. Alleen dan kunnen Westerse journalisten beter begrijpen hoe terroristen zelf media inzetten en journalistieke activiteiten eigen hebben gemaakt.Show less