Basisschool de Meerpaal heeft in een casusomschrijving (zie bijlage A) aangegeven problemen te ervaren met de veiligheid van het schoolklimaat. In deze scriptie wordt daarom onderzocht wat...Show moreBasisschool de Meerpaal heeft in een casusomschrijving (zie bijlage A) aangegeven problemen te ervaren met de veiligheid van het schoolklimaat. In deze scriptie wordt daarom onderzocht wat leerkrachten van basisschool de Meerpaal kunnen doen om een veiliger klimaat te creëren voor de groepen vier tot en met acht. Om dit te onderzoeken wordt een vragenlijst afgenomen bij de leerkrachten van de Meerpaal. Vanuit theorieën zoals het behaviorisme (Skinner, 1953) en de sociale leertheorie (Bandura, 1999) in combinatie met verschillende wetenschappelijke artikelen zijn vijf schalen opgesteld met stellingvragen. Leerkrachten geven aan in hoeverre ze het eens of oneens zijn met een bepaalde stelling op een zeven punts-Likertschaal, van zeer mee oneens tot zeer mee eens. De vijf schalen zijn PBS, schoolbeleid, klassenmanagement, omgaan met gedrag en oudercontact. Daarnaast worden nog vragen gesteld over de huidige schoolregels en wordt de vragenlijst afgesloten met drie open vragen. De resultaten uit de vijf schalen benadrukken dat de school zich moet richten op het verbeteren van het schoolbeleid en het sociaal-emotionele welzijn van de kinderen, aangezien op deze schaal de laagste gemiddelde score is behaald. De school zal (preventief) moeten werken aan het sociaal-emotioneel welzijn van de kinderen. Ook wordt aangeraden een eenduidig plan op te stellen, waar het hele team achter staat. Daarnaast zal er meer aandacht moeten worden besteed aan het verduidelijken van de schoolregel; ik ben respectvol naar een ander’. Tot slot zal de school moeten werken aan zowel het positieve klassenklimaat als het positieve schoolklimaat, door een schoolbreed beloningssysteem te implementeren.Show less