Dit werkstuk bespreekt de voorgeschiedenis van de Hongaarse kunstenaar Vilmos Huszár en onderzoekt de mogelijke redenen waarom hij naar Nederland heeft geëmigreerd.
Deze scriptie onderzoekt de totstandkoming en perceptie van De Eerste Russische Kunsttentoonstelling van 1923 in het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse nieuwsbladen schreven niet enkel...Show moreDeze scriptie onderzoekt de totstandkoming en perceptie van De Eerste Russische Kunsttentoonstelling van 1923 in het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse nieuwsbladen schreven niet enkel negatief, maar ook vol bewondering, verbazing en nieuwsgierigheid over de Russische moderne vormentalen. Tevens wordt de Russische avant-gardekunst gepositioneerd tegenover het Nederlandse kunstwezen van de jaren twintig. Sjeng Scheijen schrijft over het stilvallen van interculturele beïnvloeding tussen Nederlandse en Russische kunstenaars. De literatuur richt zich voornamelijk op De Stijl. In deze scriptie ligt het accent daarom op de Groningse kunstenaarsgroep De Ploeg. Uit de casus Werkman-Lissitzky blijkt namelijk wel degelijk dat er sprake is van artistieke uitwisseling, zoals te zien is in Werkmans kunstenaarsblad The Next Call.Show less
The Stedelijk Museum in Amsterdam and the Museum of Modern Art in New York played a significant role in the assimilation of De Stijl into the canon of modern art as an important and influential...Show moreThe Stedelijk Museum in Amsterdam and the Museum of Modern Art in New York played a significant role in the assimilation of De Stijl into the canon of modern art as an important and influential modern art movement through the construction of institutionalized narratives. The historical retrospective De Stijl exhibition, shown in the Stedelijk Museum in 1951 and in the Museum of Modern Art in 1952-53 was an important instrument with which both museums produced and distributed narrative histories of De Stijl and contributed to the canonization of De Stijl. The aim of this research is to analyze the retrospective De Stijl exhibition and a selective number of preceding exhibitions organized by both museums in the period from 1932 to 1946 as narrative environments and spaces of representation in answer to the question what narrative histories of De Stijl were produced and with what narrative elements and devices these narratives were produced.Show less