Dit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert...Show moreDit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert het dat het aannemelijk is dat Qin Keqing, een personage uit deze roman, zich na haar dood manifesteert als een tishengui.Show less
De droom van de rode kamer vertelt over de opkomst en de ondergang van de familie Jia. Naast hoofdpersonage Jia Baoyu is de roman rijk aan vele andere hoofd- en bijfiguren. Er is één familielid...Show moreDe droom van de rode kamer vertelt over de opkomst en de ondergang van de familie Jia. Naast hoofdpersonage Jia Baoyu is de roman rijk aan vele andere hoofd- en bijfiguren. Er is één familielid binnen de traditionele Chinese familie dat men in het Westen niet of nauwelijks kent: de concubine, of de bijvrouw. Mannen hoefden met één vrouw niet tevreden te zijn, maar mochten met meerdere vrouwen trouwen. Dit was geen overspel, maar een officieel erkend fenomeen waar vele regels en principes aan verbonden waren. De echtgenote lijkt hier aan het kortste eind te trekken. De reacties van andere personages op concubines in De droom van de rode kamer zijn overwegend negatief, misschien zelfs negatiever dan wanneer er sprake is van ontrouw binnen het huwelijk. Waar ligt de grens tussen een concubine en een affaire? Zijn het twee kwaden, of is er ook een positieve kijk op de concubine te vinden? In mijn scriptie doe ik onderzoek naar de driehoeksrelatie en conflicten tussen de ontrouwe echtgenoot, de jaloerse echtgenote en de concubine.Show less