In dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat Confucius (551-479 v. Chr.) in de test De gesprekken (ook wel bekend als Analecten) zegt over onderwijs. Op basis van De gesprekken kan gezegd worden...Show moreIn dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat Confucius (551-479 v. Chr.) in de test De gesprekken (ook wel bekend als Analecten) zegt over onderwijs. Op basis van De gesprekken kan gezegd worden dat Confucius onderwijs erg belangrijk vond omdat hij ervan overtuigd was dat iedereen door te leren een 'hoogstaand mens' kon worden. Uit De gesprekken wordt duidelijk dat Confucius vond dat onderwijs voor iedereen was, ongeacht leeftijd of status en dat onderwijs hoofdzakelijk gericht moest zijn op het aanleren van moreel goed gedrag. Daarnaast blijkt dat Confucius meerdere vormen van didactiek gebruikte. Tot slot kan gezegd worden dat Confucius, die eigenlijk terug wilde gaan naar oude tijden, met zijn blik op onderwijs in zijn tijd juist erg vernieuwend was door te zeggen dat onderwijs voor iedereen bedoeld was.Show less