De onderconsumptie van regelingen door de relevante doelgroep is geen nieuw fenomeen en is al meerdere malen onderzocht waarbij geconstateerd is dat onderconsumptie een structureel fenomeen is....Show moreDe onderconsumptie van regelingen door de relevante doelgroep is geen nieuw fenomeen en is al meerdere malen onderzocht waarbij geconstateerd is dat onderconsumptie een structureel fenomeen is. Echter is de manier waarop regelingen bekend worden gemaakt tot op heden weinig onderzocht en blijft daardoor een hidden phenomenon. De Rijksoverheid heeft als voorwaardenscheppende staat, de taak om randvoorwaarden te scheppen voor gemeentes betreft het bekend maken van regelingen op gemeentelijk niveau. Wat voor invloed de manier waarop een gemeente de regeling bekend maakt, wordt in dit onderzoek onderzocht. Aan de hand van de onderzoeksvraag; Hoe wordt de regeling Jeugdfonds Sport en Cultuur door de gemeente Delft bekend gemaakt aan de relevante doelgroep en in hoeverre heeft dit invloed op het gebruik van de regeling? Met behulp van kwalitatief onderzoek. Op deductieve wijze wordt er gepoogd antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Er is gekozen voor een single case study. Om zo het verschijnsel intensief en gedetailleerd te onderzoeken met het gebruik van verschillende dataverzamelingsbronnen om een accurate beschrijving, interpretatie en verklaring te geven om op deze manier rijkere informatie te generen. Dit door middel van semi gestructureerde interviews en deskresearch. Uit dit onderzoek is gebleken, dat hoe de gemeente Delft de regeling Jeugdfonds Sport & Cultuur bekend maakt, beduidend invloed heeft op het gebruik van de regeling. Doordat de gemeente Delft onder andere gebruik maakt van multimedia en attenderende voorlichting met daarbij fysieke en digitale wegen. Daarnaast is gebleken dat niet alleen de gemeente Delft invloed heeft op het gebruik van de regeling maar ook bedrijven zoals Sportief Besteed Groep en het Jeugdfonds Sport & Cultuur doordat zij zichtbaar zijn in de wijk zelf en op de platforms Facebook en Instagram. Én dat zij een belangrijke rol hebben gespeeld in het totale gebruik van de regeling. Enkele aanbevelingen van dit onderzoek zijn, het opbouwen van een sterker communicatief netwerk tussen de actieve actoren in de gemeente Delft en het meer gebruiken van online platforms zoals Facebook en Instagram voor de promotie van de regeling door de gemeente Delft. Met als beoogde resultaat van de aanbevelingen, het bereik te vergroten en de stijging in het gebruik van de regeling te behouden in de gemeente Delft.Show less
Delft, as an important town in the Dutch Republic, played an interesting role in the world of the book in the seventeenth century. This thesis focusses on the local influences on the printing...Show moreDelft, as an important town in the Dutch Republic, played an interesting role in the world of the book in the seventeenth century. This thesis focusses on the local influences on the printing industry in seventeenth-century Delft as demonstrated by the printer Jan Pietersz. Waelpot. By looking at the history of printing in Delft, the personal life and business of Jan Pietersz. Waelpot and his publications, the way local institutions, authors and interests influenced his business becomes clear.Show less
Deze scriptie stelt de vraag naar het waarom van het mislukken van de religievrede van Willem van Oranje in 1572 aan de hand van de stad Delft. De context waarin de religievrede ontstond maakte het...Show moreDeze scriptie stelt de vraag naar het waarom van het mislukken van de religievrede van Willem van Oranje in 1572 aan de hand van de stad Delft. De context waarin de religievrede ontstond maakte het moeilijk om de religievrede succesvol in te voeren. De overgang van Delft naar de Opstand toonde aan dat diverse actoren niet bereid (Graaf van Lumey, schutterijen) of in staat (stadsbestuur) zouden zijn om de religievrede af te dwingen. In de maanden tussen de overgang van Delft in juli en de komst van Oranje in november, kwam de positie van de katholieken steeds verder onder druk. Toen Oranje, de bedenker zelf in november 1572 naar Holland kwam en in Delft ging wonen, slaagde hij evenmin in om zijn religiepolitiek in te voeren. Oranje gaf prioriteit aan het controleren van de Opstand en daarbij kwam het invoeren van zijn religiepolitiek op de tweede plaats. Oranje wist zijn godsdienst politiek te rekken. De religievrede sneuvelde door ontwikkelingen op lokaal niveau, het zogenaamde verbod op de katholieke eredienst dat in april 1573 op een vergadering in Leiden door de Staten van Holland genomen zou zijn, is waarschijnlijk toen niet genomen en gebaseerd op een foutieve interpretatie van de bronnen.Show less
The goal of this thesis is to shed light on relationship between the beer brewers of the Dutch city of Delft and the management of water and sewage in the period of the 13th and 18th century A.D....Show moreThe goal of this thesis is to shed light on relationship between the beer brewers of the Dutch city of Delft and the management of water and sewage in the period of the 13th and 18th century A.D. Starting from around the 13th century we see Dutch cities employing new laws to keep the internal channels and waterways clean. This was done in name of health and prosperity. Cities started to enforce new building codes which required the access to a cesspit. These cesspits would contain the human excrement until the time came to have them emptied into a specialised barge, which would deposit its cargo outside of the city, keeping the waters clean. The hypothesis is that the local brewers would use the channels as their water supply and as such it would behove them to do whatever they could to keep the channels clean. Beer brewing turned into the dominant local industry of Delft, in such a way that they influenced the local council to ensure the cleanliness of the channels. The hypothesis of this thesis is that archaeological evidence should exist that shows a connection between the era of cesspits and the rise and fall of the brewers. This is claim is explored by cataloguing a sample (67) of cesspits within the historic boundaries of the city. These cesspits were classified and dated after which they were turned into a table and a set of graphs showing the relationship between the cesspits, the population, the city’s population density, the number of breweries and the amount of produced beer. The history of Delft, its relationship with the brewers and the history of its waterways are explored to provide historical context. Furthermore, the cesspit eras of the Dutch cities Haarlem and Leiden are discussed to provide a comparison to Delft. The results show a connection between the end of the cesspit era and the collapse of the brewing industry. There is a regrettable lack of information about the brewing industry during the 14th and 15th century. As such it is not possible to determine if the cesspits are also linked to rise of the brewing industry. In the end it seems plausible but not certain that the breweries and the cesspits shared a connection which led to their joined demise Further research is required to verify these final results.Show less
Over de bevrijding van West-Nederland is relatief weinig geschreven in de historische literatuur. Het beeld dat hierin gewekt wordt, is dat van een feestvierend land. Tegenwoordig wordt deze...Show moreOver de bevrijding van West-Nederland is relatief weinig geschreven in de historische literatuur. Het beeld dat hierin gewekt wordt, is dat van een feestvierend land. Tegenwoordig wordt deze bevrijding afgebeeld op Bevrijdingsdag als een feestelijke en onbezorgde periode waarin de Nederlanders dagen op straat rondliepen om hun bevrijders toe te juichen. In deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre dit standaardbeeld werkelijkheid was. In hoeverre was men opgelucht en vrolijk of waren er ook andere emoties tijdens de meidagen van 1945 in West-Nederland. Dagboekonderzoek betreffende West-Nederlandse steden geeft namelijk een ander beeld weer. Een deel van de mensen binnen de onderzochte groep bleken helemaal niet in de feeststemming te zijn nadat Duitsland capituleerde. Daarnaast bestond er een groep uit zieken en zwakkeren die de bevrijding, veelal door honger, niet meemaakten.Show less
This thesis focuses on ceramics and glass artefacts and on bird bones that were, in the main, recovered from the cesspits of monk cells in the Carthusian monastery near Delft. The thesis...Show moreThis thesis focuses on ceramics and glass artefacts and on bird bones that were, in the main, recovered from the cesspits of monk cells in the Carthusian monastery near Delft. The thesis investigates whether the monks adhered strictly to the Carthusian rule or if they were ordered by the more lenient rules that seemed to be more common in the 15th and 16th centuries. The material culture suggests that the monks led a less sober life than what may be expected.Show less
This study has shown why the difficult to make and very expensive black fond was made on Delft black pottery between 1675-1725. This has been done by looking at different sources from the...Show moreThis study has shown why the difficult to make and very expensive black fond was made on Delft black pottery between 1675-1725. This has been done by looking at different sources from the seventeenth century as well as recent studies about this subject. The most recent sources are explaining how Delft black pottery was produced to make pottery that looked like Japanese black lacquerware and Chinese black porcelain. Sources form the seventeenth century are telling us that people in Japan as well as in de Dutch Republic were very fond of and fascinated by the colour black. In Japan black was seen as a gentlemen’s colour, and in Europe it was so rare that only the richest people of the Republic were able to afford black clothing. Because of the costs, the many problems the potters faced when manufacturing Delft black and the old sources, the contemporary ideas about the underlying meaning of this pottery seem too farfetched. Based on other sources from the seventeenth century, such as inventory lists and paintings, research has been done after collecting black objects before and in the years Delft black was made. When looking at the inventories and paintings, a remarkable increase is visible in the number of black objects that people possessed. Besides the increase of these black objects which shows us how fashionable it was around 1700, black was also a formal colour to wear, even when people possessed the coloured clothing that were much newer in fashion. Although Japan did not influence the Republic in their thought about ‘black as a gentlemen’s colour’, in both countries it was a status symbol. The colour black was in fashion in the Dutch Republic, which was the reason for the best potters of Delft to attempt to produce Delft black pottery.Show less
Voor deze scriptie zijn de leervondsten van de opgraving op het Blokkerterrein in Delft onderzocht. Op deze locatie stond van begin 14e eeuw tot 1596 het Ursulaklooster. Daarna zijn er woningen...Show moreVoor deze scriptie zijn de leervondsten van de opgraving op het Blokkerterrein in Delft onderzocht. Op deze locatie stond van begin 14e eeuw tot 1596 het Ursulaklooster. Daarna zijn er woningen gebouwd voor Vlaamse immigranten die vluchtten voor de Tachtigjarige oorlog. De vraag is wat de middeleeuwse leervondsten van de opgraving op het Blokkerterrein in Delft kunnen vertellen over de overgang van kloosterbewoning naar civiele bewoning. Na de selectie zijn er van de omvangrijke leervondst uiteindelijk maar 35 stuks onderzocht. Hiervan zijn alle voorkomende types beschreven aan de hand van Stepping through Time van Olaf Goubitz. Het blijkt dat de zusters van het Ursulaklooster waarschijnlijk luxer leefden dan hun kloosterorde doet vermoeden. Een belangrijke uitkomst van dit onderzoek is de aanwezigheid van kinderschoenen in het Ursulaklooster. Dit duidt erop dat een van de taken van de zusters de scholing van en zorg voor kinderen was. Eventuele verklaringen voor het kleine aantal mannenschoenen ten tijde van de Vlaamse bewoning kunnen zijn dat de mannelijke gezinsleden een positie in het leger hadden of op zee werkten en daarom niet thuis woonden.Show less
In deze scriptie wordt een bijna twintig jaar oude opgraving behandeld. Ondanks dat het terrein deels verstoord is zijn enkele structuren aan het licht gebracht. Het gaat om een Laat- tot Post...Show moreIn deze scriptie wordt een bijna twintig jaar oude opgraving behandeld. Ondanks dat het terrein deels verstoord is zijn enkele structuren aan het licht gebracht. Het gaat om een Laat- tot Post-Middeleeuwse vindplaats gelegen in de binnenstad van Delft. De datering loopt van de late 14e eeuw tot in de 17e eeuw. In deze periode zijn 3 vondstcomplexen te onderscheiden: de 14e/15e-eeuwse afvalkuilen, de 16e-eeuwse sloot en de 17e-eeuwse beerkelder. Aan de hand van het zoöarcheologisch materiaal wordt getracht een beeld te vormen van de bewoners die leefden op het onderzoeksterrein en hun bestaanseconomie. Hierbij gaat aandacht uit naar het herkennen van de eventuele ambachten en de sociale status van de bewoners. Onderzoek naar de dierlijke resten moet uitwijzen met welk doel voor ogen de dieren werden gehouden.Show less
Abstract. In the winter of 2004 a coin hoard was unearthed during excavation works in the town of Delft. Initially it was not recognized as a coin hoard, because it was ‘just’ a cooking pot. It was...Show moreAbstract. In the winter of 2004 a coin hoard was unearthed during excavation works in the town of Delft. Initially it was not recognized as a coin hoard, because it was ‘just’ a cooking pot. It was also treated that way. When the content was checked for food rests, the coins appeared. 95 coins were retrieved from the pot. It was striking that only one denomination was represented in the hoard: the Leeuwengroot. The coins were struck in the 14th century in Holland, Brabant and Flanders. The aim of this thesis is to compare the Delft hoard with the other coin hoards from the same century in the Netherlands. The outcome of this research was surprising. The Delft hoard appeared to be the only coin hoard that contained just Leeuwengroten. The hoarder had picked these coins deliberately and pulled them out of circulation. The reason why the hoarder picked exclusively this denomination is not clear. The location of the find appeared to be ales wealthier part of the town. The wealthier people lived directly around the Old and New Church. Why these coins were hidden is not sure. Maybe the siege of 1369 was the cause. The hoard is placed on display again for further research and more people can enjoy the beauty of a medieval silver coin hoard.Show less
Er is weinig bekend over de ontwikkeling en organisatie van gasthuizen uit de late Middeleeuwen. Volgens historische bronnen was er geen sprake van medische behandeling en lag de nadruk van de zorg...Show moreEr is weinig bekend over de ontwikkeling en organisatie van gasthuizen uit de late Middeleeuwen. Volgens historische bronnen was er geen sprake van medische behandeling en lag de nadruk van de zorg vooral op de geestelijke gesteldheid van de zieken en armen. In deze scriptie is onderzoek gedaan naar het 13e en 14e-eeuwse aardewerkcomplex van het Oude en Nieuwe Gasthuis uit Delft om meer kennis te vergaren over de organisatie van laatmiddeleeuwse gasthuizen. Het aardewerk bestaat vooral uit materiaal dat de aanwezigheid van een groot huishouden suggereert: bakpannen, kannen, grapes en potten die voornamelijk van grijsbakkend aardewerk, roodbakkend aardewerk en steengoed zijn gemaakt komen meer voor dan andere vormen en baksels. In vergelijking met Delftse huishoudens uit de 14e en 15e eeuw lijkt het ONG aardewerk niet anders te zijn. Ook laat het gasthuiscomplex geen grote mate van standaardisatie zien: de aanwezige objecten komen in grote variatie van vormen en maten voor. Er werden enkele objecten gevonden die aan medische zorg kunnen worden gekoppeld. In vergelijking met het aardewerk van het klooster waardoor het gasthuis gesticht werd is het ONG aardewerk van een lagere status. Bovendien werd het ONG materiaal vergeleken met aardewerkcomplexen van andere gasthuizen. Het was lastig om voor vergelijking geschikte aardewerkcomplexen van gasthuizen uit dezelfde periode als het ONG aardewerk te vinden. Weinig 13e en 14e-eeuwse aardewerkcomplexen van gasthuizen zijn daar uitgebreid genoeg voor onderzocht. Daarom werd het ook vergeleken met 15e en 16e-eeuws aardewerk uit gasthuizen, waarvan meer informatie beschikbaar is. Helaas konden deze complexen alleen op oppervlakkige wijze vergeleken worden: alleen de functie van het aardewerk is vergeleken. Door het hiaat in onderzoek naar aardewerk van gasthuizen kon geen diepgaande vergelijking gemaakt worden en zijn de conclusies van de vergelijkingen niet verrassend: aardewerk van gasthuizen tussen de 13e en 16e eeuw werden vooral gebruikt voor het bereiden en verspreiden van voedsel en drank. Er bestaat een enorme variëteit in de vormen en afmetingen van aardewerk van gasthuizen, allemaal zijn ze niet makkelijk van grote huishoudens te onderscheiden. Vormen die betrekking zouden kunnen hebben op geneeskunde werden nauwelijks gevonden. Om een beter en preciezer beeld te kunnen krijgen van aardewerk uit laatmiddeleeuwse gasthuizen, en dus meer inzicht in de organisatie van gasthuizen, is veel meer onderzoek nodig.Show less
This research deals with glass objects which were found during the excavation of medieval occupation east of the Paardenmarkt in Delft. In the 15th and 16th century this was the location of the...Show moreThis research deals with glass objects which were found during the excavation of medieval occupation east of the Paardenmarkt in Delft. In the 15th and 16th century this was the location of the Saint Clara convent. Glass was found at the bottom of a cesspit. It was such an amount that the question arose whether or not the glass could belong to the inhabitants of the convent. Glass was, after all, a luxury item and this find was not expected to belong to this particular convent. In this convent the inhabitants had to make a vow, which did not allow them to have any possessions. An inventory was made of the glass and it was described in a catalogue. Among the finds were beakers, urinals, lamps, maigeleins, bottles, ‘Krautstrunken’ and (stained) window-glass. In order to answer the question whether the glass belonged to the Saint Clara convent the glass was compared with glass finds from other sites in the Netherlands of which the social context was known: convents, castles, houses of rich and poor people. The investigation has shown that the glass could have belonged to the convent. Other convents had the same types of glass in their cesspits.Show less
Reconstruction of the 15th century diet, social status and daily life in the almshouse in Delft, Netherlands based on archeobotanical data, written resources and ceramics.