Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Corax en Tisias zijn de legendarische uitvinders van de retorica. Het onderzoek van de afgelopen decennia heeft zich gericht of hun verhaal enige historische waarde had. Onderzoekers richtten zich...Show moreCorax en Tisias zijn de legendarische uitvinders van de retorica. Het onderzoek van de afgelopen decennia heeft zich gericht of hun verhaal enige historische waarde had. Onderzoekers richtten zich daarbij vooral op de Prolegomena, een verzameling inleidingen in de retorica uit de laatantieke en Byzantijnse tijd, en belangrijke bron voor het verhaal van Corax en Tisias. In deze bachelorscriptie heb ik onderzocht gedaan naar de didactische functie van het verhaal in de Prolegomena. Daarvoor heb ik vier verschillende Prolegomena onderzocht. Het verhaal wordt op diverse manieren ingezet voor de uitleg van retorische leerstukken. Voordelen hiervan zijn onder andere dat het verhaal allerlei aanknopingspunten en ondersteuning biedt voor de behandeling van leerstukken. Ook biedt het verhaal een aantrekkelijke weergave en inbedding van de retorische leerstukken. Ten slotte zorgt het verhaal voor een emotionele verbinding tussen lezer en hetgeen de auteur onderwijst. Door het verhaal op deze manier in te zetten vervullen de auteurs van de verhalen de taken van de redenaar, docere, delectare en movere.Show less
In dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat Confucius (551-479 v. Chr.) in de test De gesprekken (ook wel bekend als Analecten) zegt over onderwijs. Op basis van De gesprekken kan gezegd worden...Show moreIn dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat Confucius (551-479 v. Chr.) in de test De gesprekken (ook wel bekend als Analecten) zegt over onderwijs. Op basis van De gesprekken kan gezegd worden dat Confucius onderwijs erg belangrijk vond omdat hij ervan overtuigd was dat iedereen door te leren een 'hoogstaand mens' kon worden. Uit De gesprekken wordt duidelijk dat Confucius vond dat onderwijs voor iedereen was, ongeacht leeftijd of status en dat onderwijs hoofdzakelijk gericht moest zijn op het aanleren van moreel goed gedrag. Daarnaast blijkt dat Confucius meerdere vormen van didactiek gebruikte. Tot slot kan gezegd worden dat Confucius, die eigenlijk terug wilde gaan naar oude tijden, met zijn blik op onderwijs in zijn tijd juist erg vernieuwend was door te zeggen dat onderwijs voor iedereen bedoeld was.Show less