Differentiatie is een complexe vaardigheid waarbij het onderwijs hoort te worden aangepast aan de capaciteiten van leerlingen met behulp van systematische monitoring van de resultaten en een hierop...Show moreDifferentiatie is een complexe vaardigheid waarbij het onderwijs hoort te worden aangepast aan de capaciteiten van leerlingen met behulp van systematische monitoring van de resultaten en een hierop gebaseerde besluitvorming. Differentiatie kan vormgegeven worden in een cyclus van vijf differentiatiestappen rondom een rekenles; identificeren van onderwijsbehoeften, gedifferentieerde doelen stellen, gedifferentieerde instructie, gedifferentieerde verwerking en evaluatie van het proces en de voortgang. Deze differentiatiestappen kunnen weer ondergebracht worden in vier fasen die gebruikt worden in het meetinstrument ADAPT; blokvoorbereiding, lesvoorbereiding, lesuitvoering en evaluatie. In de huidige studie werd gebruik gemaakt van ADAPT, een instrument waarmee aan de hand van lesobservaties en interviews de mate van differentiatie van leerkrachten gemeten wordt. Er werd een antwoord geformuleerd op de vragen: “In hoeverre passen de leerkrachten in de groepen vier tot en met acht op dit moment differentiatie rondom de rekenles toe?” en “In welke mate wordt er door leerkrachten aandacht besteed aan de verschillende fasen van differentiatie?”. In tegenstelling tot een hypothese waarin werd gesteld dat leerkrachten op de lesuitvoeringsfase het hoogst zouden scoren, werd in de huidige studie gevonden dat leerkrachten op de evaluatiefase het hoogst scoren en hier dus het meeste mee doen. Ook werd aan de hand van het meetinstrument ADAPT gevonden dat leerkrachten op bepaalde gebieden van differentiatie nog kunnen groeien. Bij het organiseren van instructiemomenten voor groepen leerlingen, stimuleren van zelfregulatie en in de voorbereiding en uitvoering van de instructie voor de intensieve en verrijkingsgroep is vooruitgang te boeken. Tot slot is er groei mogelijk in de lesafronding.Show less
A teacher's responsibility is to respond to the differences between students, also known as 'differentiation'. An important part of differentiation is progress monitoring: establishing, monitoring,...Show moreA teacher's responsibility is to respond to the differences between students, also known as 'differentiation'. An important part of differentiation is progress monitoring: establishing, monitoring, and analyzing achievement level. However, currently progress monitoring does not properly take place for humanities and STEM-education in Dutch primary schools, which may result in education that is not optimal for every student. However, progress monitoring seems difficult to shape in these courses for several reasons. Firstly, it is unclear what ‘achievement level’ means in these subjects. Secondly, it is unclear how knowledge and skills should be established and analyzed. This research aims to make an inventory of what, according to experts, are knowledge and skills that determine achievement level in primary humanities and STEM and how these can then be established, monitored, and analyzed. In addition, we examined whether the cycle of differentiation of Prast et al. (2015) is considered applicable to primary humanities and STEM education. This was investigated through a qualitative study. Mapping the views of experts was done using a method that incorporates aspects of both the Delphi method and focus groups. The sample was 23 participants with expertise in differentiation or general didactics of primary humanities and/or STEM. The research indicates that the cycle of Prast et al. (2015) is applicable as, for example, a thinking model for developing methods. However, that it would be too cyclical or complex to be used in practice by teachers. It appears that the required knowledge is subject-dependent. For skills, a clear development path is noticeable, but here too the specific content depends on the subject. This research shows different ways to establish the achievement level in primary humanities and STEM. The research offers insight into the difficulties of conceptualizing and establishing achievement level and provides prompts for further research and practical implications.Show less
Differentiëren in de klas is sinds het invoeren van passend onderwijs een handig hulpmiddel voor elke leerkracht in het basisonderwijs om te voldoen aan hun zorgplicht. Elke leerkracht dient de...Show moreDifferentiëren in de klas is sinds het invoeren van passend onderwijs een handig hulpmiddel voor elke leerkracht in het basisonderwijs om te voldoen aan hun zorgplicht. Elke leerkracht dient de leerlingen op hun individuele niveau te laten werken en ondersteuning en uitdaging te bieden waar nodig. Motivatie speelt hier ook een grote rol in, want motivatie en schoolprestaties zijn gerelateerd aan elkaar. Aan de hand hiervan is de volgende hoofd –en deelvraag ontstaan: ‘Is er een verband tussen de mate waarin docenten gedifferentieerd lesgeven en de motivatie van de leerlingen?’. Dit is onderzocht met leerlingen van groep 7 en 8 (N=277) en hun leerkrachten (N=20). Voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen zijn vragenlijsten gebruikt. De vragenlijst van de leerlingen heeft motivatie gemeten. De vragenlijst van de leerkrachten heeft differentiatie gemeten. Na het uitvoeren van een enkelvoudige regressieanalyse is voor de hoofd –en deelvraag geen significant verband gevonden. Dit komt niet geheel overeen met de literatuur. Dit zou kunnen komen doordat er met klasgemiddelden is gewerkt en het geen representatieve steekproef was. Om te onderzoeken of er verschillen in motivatie bestaan tussen soorten klassen is de volgende tweede deelvraag ontstaan: ‘Is er een verschil in motivatie tussen reguliere klassen en combinatieklassen? Hier is na het uitvoeren van een onafhankelijke t-toets wederom geen significant verschil gevonden. Dit komt wel overeen met de literatuur. Scholen kunnen combinatieklassen blijven inzetten zonder de schoolprestaties en motivatie van de leerlingen negatief te beïnvloeden. Kernwoorden:passend onderwijs, differentiatie, motivatie, combinatieklassen.Show less