Iedereen dient te kunnen profiteren van de kansen die de digitalisering met zich mee brengt. Om digitale inclusie te bevorderen en 4 miljoen Nederlanders te helpen met digitalisering om te gaan...Show moreIedereen dient te kunnen profiteren van de kansen die de digitalisering met zich mee brengt. Om digitale inclusie te bevorderen en 4 miljoen Nederlanders te helpen met digitalisering om te gaan zijn er Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) opgezet in bibliotheken. De street-level bureaucrats (SLB) die daar werkzaam zijn hebben de daadwerkelijke interactie met klanten en hebben een discretionaire ruimte met autonomie om keuzes te maken. Ze zijn getraind op vraagherkenning en empathie om de nieuwe maatschappelijke en specialistische taken te vervullen. De invloed van de digitalisering waar het in het huidige literatuuraanbod over gaat heeft te maken met digitale discretie, waar taken worden overgenomen door computers. Het werk bij het IDO vereist daarentegen nog discretie, en dit beïnvloedt de motivatie van SLB’s. Via semigestructureerde interviews met de SLB’s van het IDO is de invloed van de verandering van het takenpakket op de motivatie onderzocht in dit kwalitatieve onderzoek. Er is hierbij gekeken naar de extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie en daarnaast is de Public Service Motivation nog onderzocht als mogelijke factor. De conclusie is dat het takenpakket vloeiend is veranderd, waardoor de impact niet hoog is. Er is geen sprake van invloed van de digitalisering, waardoor de SL’s van het IDO veel vrijheid hebben. Dit beïnvloedt de motivatie op die manier dat er sprake is van allereerst een lage extrinsieke motivatie, waarbij de hoofdmotivatie het ontvangen van subsidie betreft. Daarnaast is er een hogere intrinsieke motivatie bij de taken van het IDO, die gepaard gaat met ook een hoge Public Service Motivation. Hier wordt de belangrijkste motivatie aangegeven, namelijk het helpen van andere mensen.Show less