In deze scriptie is onderzoek gedaan naar geglazuurd wit Byzantijns aardewerk, waaronder de classificatie, iconografie en distributie. Er is gekeken naar hoe het aardewerk is ingedeeld in de...Show moreIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar geglazuurd wit Byzantijns aardewerk, waaronder de classificatie, iconografie en distributie. Er is gekeken naar hoe het aardewerk is ingedeeld in de wetenschappelijk literatuur. Als hier kritisch naar gekeken wordt, is deze classificatie, voor de hoeveelheid gevonden wit aardewerk, voldoende. Hierdoor kon er worden gekeken naar andere aspecten van het aardewerk, zoals de iconografie. Er is op basis van het drie-stappenplan van Panofsky (1939) gekeken naar de decoratie op het geglazuurde witte Byzantijnse aardewerk uit Chalkis en uit de al bestaande literatuur. De decoratie is eerst ingedeeld in de vormen: Geometrisch, Mens en Dier, Plantaardig, Tekst, Spatten en Overig. Hierna is de decoratie ingedeeld in de thema’s: Christendom, het Leven/de Wereld, Gemengde culturen/ Verscheidenheid, Traditie en Functionaliteit/Eetgewoontes. In de iconografische interpretatie is er voorgesteld dat het aardewerk mogelijk geen diepere betekenis heeft gehad. Anderzijds, als deze er wel is geweest, dan zou dit te maken kunnen hebben met het ontwikkelen van een herkenbare groep als traditiedecoratie, een gevoel voor sociale controle, een metafoor voor een wakend oog of een symbool voor macht en status. Aan de hand van een hedendaags advertentie onderzoek is geprobeerd een iconologische interpretatie te vormen over het deel van de motieven, namelijk de kruismotieven. Hieruit is voortgekomen dat een klant het kruissymbool op sociaal niveau kan gebruiken om zijn of haar geloof uit te drukken of om een bepaalde status aan te geven. Voor de verkoper kan het een economische truc zijn om het vertrouwen te winnen van de klant. Er zijn geen patronen ontdekt in de distributie van het geglazuurde witte Byzantijnse aardewerk bij de sites in Constantinopel, Cherson, Korinthe, de Krim, Sparta, Athene, Butrint, Chalkis, Kaman-Kalahüyük en in de schipbreuk Novy Svet. Er is in de verdere analyse van de decoratie echter wel een verandering te zien in de decoratie op de eerste groep geglazuurd wit aardewerk (GWW1) in vergelijking met de latere groepen (GWW2 – 5 en het Polychroom beschilderde aardewerk). Deze verandering is ook te zien in eetgewoontes, het vormenspectrum van het aardewerk in deze periode en de economisch en sociale ontwikkelingen vanaf de negende eeuw.Show less
De Yomihon, te verdelen over de Kamigata Yomihon en de Edo Yomihon, speelt een erg belangrijke rol bij het verklaren van transities in de literaire conventies gedurende de Edo periode, een periode...Show moreDe Yomihon, te verdelen over de Kamigata Yomihon en de Edo Yomihon, speelt een erg belangrijke rol bij het verklaren van transities in de literaire conventies gedurende de Edo periode, een periode waarin commerciële publicatie zich snel ontwikkelt. Als men naar de geschiedenis van de Yomihon kijkt, dan valt op dat de Edo Yomihon geleidelijk aan bekender wordt dan de Kamigata Yomihon en dat dit ongeveer gelijkloopt aan de toename van het aantal uitgevers en distributeurs uit Edo. Door naar een aantal Yomihon van bekende auteurs, de uitgevers hiervan en de manier van distributie van deze werken te kijken wordt de mogelijke connectie tussen de bekendheid van een werk, de distributeurs en de uitgever onderzocht. Er zijn sterke aanwijzingen te zien dat de uitgevers en distributeurs van de Yomihon inderdaad hebben bijgedragen aan de bekendheid hiervan, hoewel er meer onderzoek nodig zal zijn om dit te bevestigen.Show less