In deze studie is onderzocht of de cognitieve vertekeningen van reboundjongeren afnemen na deelname aan de cognitieve gedragstherapie EQUIP. Ook is onderzocht of de mate van programma-integriteit...Show moreIn deze studie is onderzocht of de cognitieve vertekeningen van reboundjongeren afnemen na deelname aan de cognitieve gedragstherapie EQUIP. Ook is onderzocht of de mate van programma-integriteit hierin een rol speelt. De studie is verricht op drie reboundvoorzieningen in Den Haag waar met het EQUIP programma wordt gewerkt. De Hoe-Ik-Denk vragenlijst (HID) is afgenomen bij 49 jongeren, waarvan 38 (77.6%) jongens en 11 (22.4%) meisjes, van 12 tot en met 16 jaar oud (M = 13.84, SD = 1.11). Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen een afname op elk van de cognitieve vertekeningen laten zien na het verblijf op een van de reboundvoorzieningen. De gevonden effecten zijn gemiddeld tot groot. De programma-integriteit is gemeten door een zelf ontwikkelde vragenlijst af te nemen bij de EQUIP trainers van de reboundvoorzieningen. Er is geen verschil gevonden in de mate van programma-integriteit van EQUIP tussen de drie rebounds. Op de vraag of de programma-integriteit een modererend effect heeft op de effectiviteit van EQUIP, kan in dit onderzoek geen uitspraak over worden gedaan. Hier dient verder onderzoek naar te worden verricht.Show less
This study contains a comparison between two rebound facilitys were the EQUIP program is given to 17 adolescents between 12 til 18. The EQUIP program is a treatment program for youth with...Show moreThis study contains a comparison between two rebound facilitys were the EQUIP program is given to 17 adolescents between 12 til 18. The EQUIP program is a treatment program for youth with antisocial behavior. The aim of this study is to examine the integrity of EQUIP and the effect of the integrity on false thinking of the participants and the decrease of problem behavior. The study also looked at the effect of instructor variables. An observation-instrument and questionnaire were constructed and the SDQ and HIT were used to find an answer on the reasearch question. The Wilcoxon was used to examine wether there are changes in the behavior and thinking of the participants and if the changes are related to the participation in EQUIP. Test and the Results show that the program integrity was below the minimum of 60%. No significant relation were found between the problems in thinking and participation on EQUIP. The results show an induction in internalising en externalising problems on the SDQ after participate on EQUIP.Show less
Ernstige gedragsproblemen bij jongeren hebben grote impact op de jongere zelf en de maatschappij als geheel. Uit eerder onderzoek blijkt dat agressief gedrag een positief verband heeft met...Show moreErnstige gedragsproblemen bij jongeren hebben grote impact op de jongere zelf en de maatschappij als geheel. Uit eerder onderzoek blijkt dat agressief gedrag een positief verband heeft met cognitieve vertekeningen en de afwezigheid van prosociaal gedrag. In deze studie is onderzocht in hoeverre cognitieve vertekeningen en prosociaal gedrag van reboundjongeren (12-15 jaar) afwijken van jongeren in het regulier voortgezet onderwijs. De studie werd verricht onder 169 jongeren, waaronder 73 reboundjongeren. Ook is geanalyseerd of de leeftijd van de jongeren verband hield met deze factoren. De voornaamste focus in deze studie was echter het meten van het effect op beide factoren van het EQUIP-programma dat in de reboundvoorziening wordt gehanteerd. Dataverzameling is verricht middels zelfrapportage, waarbij bij de reboundjongeren sprake was van een voor- en nameting. De resultaten van het onderzoek gaven aan dat er alleen op prosociaal gedrag verschil zichtbaar was tussen beide groepen, waarbij reboundjongeren zich tegen de verwachtingen in als meer prosociaal omschreven. De leeftijdstoename bleek slechts bij reboundjongeren te zorgen voor een toename in prosociaal gedrag. Het EQUIP-programma liet geen effecten zien op prosociaal gedrag, maar zorgde wel bij alle reboundjongeren voor een vermindering in cognitieve vertekeningen, waarbij de jongere doelgroep (12-13 jarigen) het meest profiteerde; EQUIP rust hen toe met een meer accurate manier van kijken naar gebeurtenissen in de wereld om hen heen.Show less
Dit onderzoek richt zich op de vraag: In welke mate is de programma-integriteit van belang voor de effectiviteit van EQUIP op leerlingen van reboundvoorzieningen in Den Haag en in welke mate speelt...Show moreDit onderzoek richt zich op de vraag: In welke mate is de programma-integriteit van belang voor de effectiviteit van EQUIP op leerlingen van reboundvoorzieningen in Den Haag en in welke mate speelt agressie hierbij een rol? Drie reboundvoorzieningen in Den Haag hebben deelgenomen aan het onderzoek. Er zijn bij 50 leerlingen voor- en nametingen afgenomen met behulp van de Hoe-Ik-Denk Vragenlijst (HID), Strenghts and Difficulties Questionaire (SDQ) en de RePro, een vragenlijst die reactieve en proactieve agressie meet. Van deze leerlingen is 76 procent man en de gemiddelde leeftijd is 13 jaar. Uit dit onderzoek blijkt dat de leerlingen na verblijf op de rebound positieve veranderingen hebben doorgemaakt met betrekking tot cognitieve vertekeningen, open gedrag en externaliserende gedragsproblemen. Daarbij blijkt agressie of vormen van agressie geen rol te spelen. De vooruitgang is bij alle rebounds even groot, het effect is klein tot middelgroot. Dit onderzoek maakt zichtbaar dat reboundvoorzieningen wel degelijk voor positieve gedragsveranderingen zorgen. Dat agressie hierbij geen rol speelt, doet vermoeden dat EQUIP wellicht ook geschikt kan zijn voor reguliere scholen. Er is geen verschil gevonden in programma-integriteit tussen de drie rebounds. De positieve veranderingen zijn echter niet uitsluitend toe te wijzen aan EQUIP en vragen om verder onderzoek.Show less
Den Haag heeft vier Reboundvoorzieningen voor leerlingen met gedragsproblemen. Deze pilotstudie onderzoekt of de individuele leerlingfactoren ‘risico op psychosociale problemen’ en ‘denkfouten’...Show moreDen Haag heeft vier Reboundvoorzieningen voor leerlingen met gedragsproblemen. Deze pilotstudie onderzoekt of de individuele leerlingfactoren ‘risico op psychosociale problemen’ en ‘denkfouten’ veranderen tijdens plaatsing in een Rebound. EQUIP wordt als programma voor gedragsverandering gebruikt. Van december 2010 t/m juni 2011 namen 37 leerlingen van 12-17 jaar deel aan een voor- en nameting (M=14.40, SD=1.17). Zij beantwoordden de Sterke-Kanten-en-Moeilijkheden Vragenlijst (SDQ) en de Hoe-Ik-Denk Vragenlijst (HID). De SDQ bleek niet voldoende betrouwbaar en vereist nader onderzoek. De HID was wel voldoende betrouwbaar en toonde aan dat alle denkfouten (egocentrisme, t(34)=-2.881, p=.007; schuld bij anderen leggen, t(34)=-3.279, p=.002; goedpraten/verkeerd benoemen, t(34)=-2.167, p=.037; uitgaan van het ergste, t(34)=-3.803, p=.001) significant verminderd zijn. De gevonden verschillen in de gemiddelden zijn minimaal, maar veelbelovend.Show less