Individuals with different subtypes of primary progressive aphasia (PPA), a common clinical presentation of frontotemporal dementia characterized by language disturbances, often show overlapping...Show moreIndividuals with different subtypes of primary progressive aphasia (PPA), a common clinical presentation of frontotemporal dementia characterized by language disturbances, often show overlapping clinical symptoms, such that accurate diagnosis can be difficult. Prior studies indicate that social cognitive abilities, in particular emotion recognition, may improve the diagnostic process. Therefore, this study investigated emotion recognition deficits across different emotions and emotional intensities by means of the Emotion Recognition Task (ERT) among patients with a PPA subtype (semantic (svPPA), non-fluent (nfvPPA) or logopenic (lvPPA)), and behavioural frontotemporal dementia (bvFTD). The ERT is a neuropsychological test consisting of dynamic, naturalistic videos of the six basic facial emotional expressions (anger, disgust, fear, happiness, sadness and surprise) across different intensity levels (40, 60, 80 and 100%). In total, emotion recognition abilities were assessed in 152 participants (10 svPPA, 20 nfvPPA, 6 lvPPA, 63 bvFTD, 53 controls). Results of an ANCOVA controlling for age, sex, and education level showed emotion recognition deficits in patients with a PPA subtype and bvFTD compared to controls. Among the patient groups, patients with bvFTD were poorer in overall emotion recognition than patients with nfvPPA. Among the PPA subtypes emotion recognition did not differ. Patients with svPPA were worse in recognizing anger than patients with bvFTD, nfvPPA and lvPPA. In addition, patients with svPPA and bvFTD were worse in recognizing disgust than patients with nfvPPA. Besides, patients with svPPA and controls were better in recognizing happiness, than patients with bvFTD, nfvPPA and lvPPA. Results of a three-way mixed ANOVA showed that emotion recognition abilities improved with higher emotional intensity and group differences were not the largest at the lowest intensity. In conclusion, our findings demonstrate emotion recognition deficits in PPA and bvFTD, and hint towards specific impairments for recognizing anger and disgust in patients with svPPA. These insights can help to improve clinical distinction among the PPA subtypes and bvFTD, which could ultimately lead to better differential diagnosis.Show less
Het afgelopen studiejaar is er onderzoek gedaan naar de methode Buts en Bofn door studenten aan de Universiteit van Leiden. Tijdens een sessie met Buts en Bofn wordt er gewerkt met blokjes in...Show moreHet afgelopen studiejaar is er onderzoek gedaan naar de methode Buts en Bofn door studenten aan de Universiteit van Leiden. Tijdens een sessie met Buts en Bofn wordt er gewerkt met blokjes in verschillende vormen en kleuren. De blokjes kunnen kinderen helpen om hun gevoelens zichtbaar en bespreekbaar te maken (Buts en Bofn, 2023). In overeenstemming met de opdrachtgever, Jeanette van Tricht, is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: ‘In welke mate is er een verband tussen een sessie met de methode Buts en Bofn en het vermogen om emoties te herkennen bij anderen, bij kinderen in de leeftijdsgroep van 6 tot 12 jaar?’. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden, is er data verzameld met behulp van de Emotion Recognition Task (ERT). Deze test is gebaseerd op en gevalideerd door wetenschappelijk onderzoek (Metrisquare, 2023; Kessels & Montagne, 2017). Bij het invullen van de ERT kregen de participanten gezichten te zien, die wisselende emoties uitdrukten. Van de participanten werd gevraagd om te beoordelen welke emotie bij de getoonde gezichtsuitdrukking hoort. Er is zowel een voor- als nameting afgenomen bij de participanten. Tussen deze twee metingen zat tenminste één sessie waarin de methode Buts en Bofn is ingezet. De resultaten van de ERT suggereren dat er een kleine vooruitgang is in het vermogen om emoties te herkennen van de participanten na een behandeling met Buts en Bofn. Dit wijst op een eventueel positief verband tussen Buts en Bofn en emotieherkenning. Daarnaast lijkt de emotie blijheid gemiddeld genomen het beste te wordt herkend. Naast dat de vooruitgang in testscores een verband kan hebben met de methode Buts en Bofn, zijn er ook andere mogelijke verklaringen voor de vooruitgang. Een mogelijke andere verklaring is bijvoorbeeld dat er sprake is van een leereffect. Er zou sprake zijn van een leereffect wanneer de prestaties van participanten op de ERT verbeteren doordat ze geleerd hebben om de emoties van specifieke gezichten te herkennen tijdens de voormeting (Leary, 2012). Verder kan de vooruitgang die is gevonden verklaard worden door een andere therapievorm die gelijktijdig werd gegeven of de kwaliteiten van de professionals. Voor het onderzoek werd er gestreefd naar minimaal 20 participanten. Dit aantal is niet gehaald. Uiteindelijk zijn er vijf participanten die de ERT volledig hebben afgerond. Een verklaring hiervoor is dat de professionals geen tijd of mogelijkheid hadden om mee te werken aan het onderzoek. Doordat de steekproefgrootte klein was, moesten de resultaten voorzichtig geïnterpreteerd worden. Daarnaast konden er geen statistische toetsen gedaan worden. De resultaten van de ERT zijn daarom visueel gemaakt om mogelijke patronen zichtbaar te maken. Op basis van de onderzoeksresultaten is er een advies gegeven aan de opdrachtgever. De kern hiervan is om te investeren in de gebruikerscommunity, zodat er in eventueel vervolgonderzoek meer duidelijk is over de frequentie en de manier waarop professionals Buts en Bofn inzetten. Dit kan gedaan worden door online feedbackformulieren, die de professionals naar de opdrachtgever sturen. Voor vervolgonderzoek moet er rekening gehouden worden met de beperkingen vanuit het huidige onderzoek. Zo werd er veel van de professionals gevraagd en was het gebruik van de ERT lastig. Door meer inzicht te krijgen in de gebruikerscommunity zou er in vervolgonderzoek een gerichtere onderzoeksvraag kunnen worden gesteld, waarbij mogelijke beperkingen al van tevoren kunnen worden voorkomen. Een ander advies is om kinderen die nog niet hebben gewerkt met Buts en Bofn, kennis te laten maken met de methode door te beginnen met makkelijk herkenbare emoties, zoals blijdschap en boosheid.Show less