Napoleon wist propaganda slim te benutten en gebruikte propaganda voor staatsdoeleinden op verschillende wijze zoals censuur, media, kranten en theater. Deze manieren van propaganda gebruiken zou...Show moreNapoleon wist propaganda slim te benutten en gebruikte propaganda voor staatsdoeleinden op verschillende wijze zoals censuur, media, kranten en theater. Deze manieren van propaganda gebruiken zou hij na Egypte, namelijk zijn periode als eerste consul en als keizer, benutten. In de drie jaar dat de Fransen Egypte hebben bezet zou, volgens Halil İbrahim Erol, een Turkse historicus met een interesse in vroegmoderne geschiedenis in het Midden-Oosten, propaganda een significante rol gespeeld hebben in de ontwikkelingen van de Egyptische maatschappij. Napoleontische propaganda richtte zich voornamelijk op het verspreiden van desinformatie. De Fransen merkten al gauw dat propaganda niet zo effectief meer was zodra de informatie een leugen bleek. Het effect hiervan wordt besproken in dit onderzoek. Aan de hand van twee kronieken van Abd al-Raḥmān al-Jabarti en Franse kranten richt deze scriptie zich op het beantwoorden van de vraag wat het Egyptisch perspectief was op Napoleons invasie van Egypte en of er onder de Fransen oriëntalistische intenties waren voor deze invasie.Show less
Het plotseling verschijnen van portolaankaarten in de 13de en 14de eeuw houdt historici en cartografen al eeuwen bezig. Deze scriptie probeert een nieuw licht op dit mysterie te werpen, door de...Show moreHet plotseling verschijnen van portolaankaarten in de 13de en 14de eeuw houdt historici en cartografen al eeuwen bezig. Deze scriptie probeert een nieuw licht op dit mysterie te werpen, door de vroegste portolaankaarten te vergelijken met portolaanschriften en mappae mundi. Dit werk zal niet alleen een bijdrage leveren aan de herkomst van portolaankaarten, maar probeert ook de Nederlandstalige discussie hierin nieuw leven in te blazen. The sudden appearance of portolan charts in the 13th and 14th century has puzzled historians and cartographers for centuries. This thesis tries to shine a new light on this mystery, by comparing the earliest portolan charts with ‘portolano’ portolan writings and mappae mundi. This work will not only contribute to the search for the source of portolan charts, but will also attempt to revitalize the Dutch-language discussion on this topic.Show less
Een onderzoek naar de rol van de vizier bij de faraonische grafbouw, waarbij de nadruk ligt op titels als 'opzichter van bouwwerken'. Er wordt gekeken of er een praktijk verbonden was aan deze...Show moreEen onderzoek naar de rol van de vizier bij de faraonische grafbouw, waarbij de nadruk ligt op titels als 'opzichter van bouwwerken'. Er wordt gekeken of er een praktijk verbonden was aan deze titels en hoe deze zich ontwikkeld heeft gedurende het Nieuwe Rijk.Show less
Deze scriptie onderzoekt hoe de Suezcrisis Nassers positie als leider binnen de dekoloniserende wereld beïnvloedde. Dat is een interessante vraag, omdat de Suezcrisis meestal vanuit het perspectief...Show moreDeze scriptie onderzoekt hoe de Suezcrisis Nassers positie als leider binnen de dekoloniserende wereld beïnvloedde. Dat is een interessante vraag, omdat de Suezcrisis meestal vanuit het perspectief van de grootmachten of in lokale context wordt geanalyseerd. De Suezcrisis viel samen met de eerste dekolonisatiegolf, maar de wisselwerking tussen de twee wordt zelden onderzocht. Door naar Nassers rol (en inmenging) in de dekoloniserende wereld te kijken voor en na de crisis, heeft het verhaal een logische opbouw en structuur.Show less
De rol van Willem Frederik Hendrik prins der Nederlanden, prins van Oranje-Nassau,(prins Hendrik de Zeevaarder) (1820-1879), bij het oprichten van het Nederlandsch Handelsetablissement te Port Said...Show moreDe rol van Willem Frederik Hendrik prins der Nederlanden, prins van Oranje-Nassau,(prins Hendrik de Zeevaarder) (1820-1879), bij het oprichten van het Nederlandsch Handelsetablissement te Port Said. De rol van dit etablissement voor het Nederlandse informeel imperialisme bij het Suezkanaal.Show less
هذا البحث عن الشعر السياسي و الاجتماعيّ باللهجة العامّية في مصر لمدة تزيد عن مائة سنة. أقابل الزجل و الشعر طوال فترة الربيع العربي. فالزجل نوعٌ شعريٌ قديم، وهذا النوع الشعري أصبح مشهوراً في مصر في...Show moreهذا البحث عن الشعر السياسي و الاجتماعيّ باللهجة العامّية في مصر لمدة تزيد عن مائة سنة. أقابل الزجل و الشعر طوال فترة الربيع العربي. فالزجل نوعٌ شعريٌ قديم، وهذا النوع الشعري أصبح مشهوراً في مصر في 1880 في بدايات الطباعة و الصحافة. الزجالان المهمّان من فترة البداية هما النديم (1844-1896) و صنوع (1839- 1912). الشعر السياسي و الاجتماعيّ كان مهمّاً أيضاً طوال فترة الربيع العربي في مصر، وخصوصاً طوال مدة المظاهرات في ميدان التحرير في القاهرة. كان هناك كثيرٌ من الناس في الميدان والذين كانوا يحتجّون ضد الحكومة باستخدام أنواع شعريّة مثل الهتاف والقصائد. أسّمي هذا الشعر "شعر التحرير". سأستخدم في هذا الورقة البحثيّة عدة نظريّات علمية عن الشعر واستخدام اللغة في هذه المقارنة. هذا النظريّات العلمية ستكون الإطار المرجعي. هذا البحث يظهر أن هناك أوجه من التشابه بين "شعر التحرير" و الزجل المصري (1880-1950). "شعر التحرير" و الزجل متشابهان بالنسبة لإمكانية تحويل القصائد إلى أغاني. الناس قرأوا القصائد مع بعضعم و غنّوا سوية. و كذلك، "شعر التحرير" و الزجل متقاربان في المذهب. القصائد تعتبر اشتراكيّة وفيها وطنيّة وتحاكي الشعب. مع ذلك، يختلف "شعر تحرير" عن الزجل في بعض النواحي أيضاً. يكون واحد من الاختلافات اللغة. " شعر التحرير" بالعامّية و بالفصحى ولكن الزجل يكون بالعامّية فقط. بالإضافة إلى ذلك يكون "شعر التحرير" أكثر تنوعاٍ من الزجل أما عن الشكل، فالبرغم من الاختلاف، فإنّ البحث يظهر أن الشعر السياسي و الاجتماعيّ القديم يثّرفي الشعر السياسي والاجتماعيّ الحديثShow less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
Deze BA scriptie gaat over het opsplitsen van huizen in Egypte in het eerste millennium voor Christus, waarbij wordt gekeken naar archeologische resten en een aantal papyri. In de scriptie wordt...Show moreDeze BA scriptie gaat over het opsplitsen van huizen in Egypte in het eerste millennium voor Christus, waarbij wordt gekeken naar archeologische resten en een aantal papyri. In de scriptie wordt behandeld hoe de huizen werden opgesplitst en waarom.Show less
Deze scriptie onderzoekt de algemene culturele veranderingen tijdens de Ptolemaïsche periode door een casestudie naar de cultus van Hathor vóór en na de verovering van Egypte door Alexander de Grote.
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
In deze scriptie worden verschillende theorieën over de werking van de Egyptische sterrentabellen onderzocht én wordt er gekeken naar de mogelijke functie(s) van de sterrentabellen in de Egyptische...Show moreIn deze scriptie worden verschillende theorieën over de werking van de Egyptische sterrentabellen onderzocht én wordt er gekeken naar de mogelijke functie(s) van de sterrentabellen in de Egyptische maatschappij en religie.Show less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
De god Reshep, afkomstig uit de Levant, verkrijgt ook in Egypte een cultus. Hoe is de god in Egypte terecht gekomen en in hoeverre verschilt de Egyptische Reshep van de Levantijnse versie? Wat is...Show moreDe god Reshep, afkomstig uit de Levant, verkrijgt ook in Egypte een cultus. Hoe is de god in Egypte terecht gekomen en in hoeverre verschilt de Egyptische Reshep van de Levantijnse versie? Wat is de religieuze rol en betekenis van Reshep en hoe komt deze tot uiting?Show less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
Deze bachelorscriptie gaat over het ruimtegebruik in Deir el Bahari in de faraonische, Grieks-Romeinse en christelijke periode. Deir el Bahari is een archeologische site op de westoever van de Nijl...Show moreDeze bachelorscriptie gaat over het ruimtegebruik in Deir el Bahari in de faraonische, Grieks-Romeinse en christelijke periode. Deir el Bahari is een archeologische site op de westoever van de Nijl in Egypte, waarvan de ruimte in de verschillende perioden op verschillende manieren gebruikt werd. In de faraonische periode werden hier de grote tempels van Mentoehotep II en van Hatsjepsoet gebouwd. Ook Thoetmosis III bouwde hier een kleinere tempel. In de Grieks-Romeinse periode hergebruikten de Ptolemaeën de tempel van Hatsjepsoet uit de faraonische periode voor hun eigen religieuze doeleinden en werden er aanpassingen gedaan. Onder de Romeinen werd de cultus van de Grieken in de beginperiode grotendeels voortgezet, maar in latere periode raakten de tempels in Deir el Bahari langzaam in onbruik als centra van de heidense religies en kwam het christendom ervoor in de plaats. In de christelijke periode werd de tempel van Hatsjepsoet gebruikt als het klooster van Phoibammon, gesticht door bisschop Abraham van Hermonthis. Hoewel Deir el Bahari altijd een religieuze functie had, veranderde de manier waarop religie werd beoefend voortdurend en dus ook het gebruik van de ruimtes van de tempels. De veranderingen door de tijd heen zijn hierin goed te volgen.Show less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
De Egyptische demon wordt vanuit een godsdienstwetenschappelijk standpunt benaderd en de scriptie gaat dieper in op de functie van de demon in de onderwereld, aan de hand van vertalingen van het...Show moreDe Egyptische demon wordt vanuit een godsdienstwetenschappelijk standpunt benaderd en de scriptie gaat dieper in op de functie van de demon in de onderwereld, aan de hand van vertalingen van het Boek van Twee Wegen en het DodenboekShow less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
In deze scriptie is allereerst gekeken naar de sociaal historische context waaruit de Egyptische volksopstand van 2011 is ontstaan. Vervolgens ben ik ingegaan op de in de wetenschappelijke...Show moreIn deze scriptie is allereerst gekeken naar de sociaal historische context waaruit de Egyptische volksopstand van 2011 is ontstaan. Vervolgens ben ik ingegaan op de in de wetenschappelijke literatuur benoemde oorzaken waarom - juist nu - in het hedendaagse Egypte een opstand heeft kunnen plaatsvinden? Ik heb verduidelijkt dat de revolutie niet in een vacuüm plaatsvond, maar dat er jaren van protest aan vooraf gingen vanuit diverse segmenten van de Egyptische samenleving. Er zullen dus verschillende overlappende processen besproken worden die van belang waren rondom de totstandkoming van de revolutie. In het tweede gedeelte van de scriptie heb ik via inzichten vanuit het theoretisch kader van de scriptie duidelijk gemaakt dat de demonstranten het Tahrir-plein; een historisch geproduceerde ruimte die symbool stond voor militaire en politieke macht in Egypte, via revolutionaire en creatieve praktijken (revolutionaire kunst, liederen, leuzen, pamfletten, graffiti, toneel, muziek, etc.) hebben geclaimd en vervolgens getransformeerd, naar een betekenisvolle ruimte waar nieuwe politieke identiteiten gevormd konden worden tijdens de Egyptische revolutie van 2011. Verduidelijkt is via inzichten vanuit het theoretisch kader van Lefebvre (1991), dat demonstranten, via deze creatieve revolutionaire praktijken, het Tahrir-plein transformeerden van een ‘abstracte ruimte’; die decennia lang gedomineerd werd door de censuur, angst en repressiebeleid van onderdrukkende militaire regimes; tot een ‘representatieve ruimte’; die een duurzame massale conversatie mogelijk maakte en een indrukwekkende verandering van agency bewerkstelligde.Show less
Deze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering....Show moreDeze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering. Tegelijkertijd stelt deze scriptie dat SNS op zichzelf geen actor of drijfveer zijn van een sociale beweging, opstand of revolutie. De sociale bewegingen in Egypte en Spanje zouden er ook zijn geweest zonder sociale media. Deze scriptie is gebaseerd op de vergelijkende most different system design benadering van John Stuart Mill. In het onderzoek worden de twee cases Egypte en Spanje dieper geanalyseerd door elke key-factor grondig te bespreken en de landen te vergelijken zodat mijn hoofdvragen worden beantwoord. De studie is gebaseerd op secundaire literatuur. Deze beschikbare informatie omvat artikelen, boeken, online bronnen (zoals krantenartikelen) en cijferpublicaties.Show less
De Grieks-Romeinse droomtraditie waar het in dit stuk over gaat, is slechts een onderdeel van de Grieks-Romeinse cultuur. Net als andere tradities, was de droomtraditie onderhevig aan acculturatie....Show moreDe Grieks-Romeinse droomtraditie waar het in dit stuk over gaat, is slechts een onderdeel van de Grieks-Romeinse cultuur. Net als andere tradities, was de droomtraditie onderhevig aan acculturatie. Waar het dus om gaat is te onderzoeken hoe Grieks-Romeins de beschreven droomtradities wel niet waren. Jaren-, zelfs eeuwenlange contacten binnen de mediterrane wereld vormden de culturen die zich in de oudheid ontwikkelden.Show less
In deze bachelorscriptie wordt gekeken naar Egypte, dat sinds 2005 een onveranderde Freedom House score heeft van 5.5 (PR 6, CL 5) en daarmee de status niet-vrij kent. De hoofdvraag van dit...Show moreIn deze bachelorscriptie wordt gekeken naar Egypte, dat sinds 2005 een onveranderde Freedom House score heeft van 5.5 (PR 6, CL 5) en daarmee de status niet-vrij kent. De hoofdvraag van dit onderzoek is: heeft de Arabische Lente in Egypte geleid tot een transitie van een pseudodemocratie naar een electorale democratie wanneer gekeken wordt naar de functies van politieke partijen?Show less