Dit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping....Show moreDit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping. Emotioneel eten kan leiden tot meerdere psychologische en lichamelijke problemen, vandaar dat het een belangrijk onderwerp is voor onderzoek. Dit cross-sectionele onderzoek werd gedaan onder 191 Nederlandstalige studenten. De respondenten hebben een online vragenlijst ingevuld waarin werd gevraagd naar demografische variabelen, examenstress (ExamSS), emotioneel eten (DEBQ) en vermijdende coping (Brief-COPE). De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 20,5 (SD = 1,57). Daarna zijn drie regressieanalyses gedaan om de relaties tussen de variabelen vast te stellen. Vervolgens is de Aroian Sobel test berekend om vast te stellen of de mediatie significant was. Uit de resultaten bleek dat de mediatie niet significant was. Er waren wel significante positieve correlaties tussen examenstress en emotioneel eten (B = .008, bSE = .003, t(189) = 2.826, p = .005) en examenstress en vermijdende coping (B = .045, bSE = .015, t(189) = 2.974, p = .003), maar er was geen significante relatie tussen vermijdende coping en emotioneel eten (B = -.008, bSE = .013, t(188) = -.625, p = 0.533). Verder bleek uit de Aroian Sobel test dat de mediatie van vermijdende coping op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten niet significant was. Toekomstige interventies kunnen zich richten op het verminderen van examenstress, om op die manier emotioneel eten te verminderen en ook het risico te verlagen op de gezondheidsrisico’s die verbonden zijn aan emotioneel eten.Show less