In deze studie is onderzocht of er een verschil is in de mate van algemene angst tussen kinderen met en zonder een autisme spectrum stoornis of een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit....Show moreIn deze studie is onderzocht of er een verschil is in de mate van algemene angst tussen kinderen met en zonder een autisme spectrum stoornis of een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Hierbij is onderzocht of de intrapersoonlijke vaardigheden en het emotionele intelligentieniveau van kinderen mediërende factoren zijn. De steekproef bestaat uit 340 Nederlandse kinderen met leeftijden variërend tussen de 4 en 18 jaar. Hun ouders werden gevraagd drie vragenlijsten in te vullen: de vragenlijst Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) om het emotionele intelligentieniveau te meten, de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) waarmee de mate van angst en het wel of niet hebben van ASS of ADHD gemeten werd, en de Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV) om de kwaliteit van de intrapersoonlijke vaardigheden te meten. In dit onderzoek is gevonden dat kinderen met ASS een hoger niveau van algemene angst hebben dan kinderen met ADHD. Kinderen met ADHD hebben vervolgens een hoger niveau van algemene angst dan kinderen zonder deze ontwikkelingsstoornissen. Tevens is gebleken dat kinderen met ASS of ADHD minder goede intrapersoonlijke vaardigheden en minder hoge emotionele intelligentieniveaus hebben dan kinderen zonder deze ontwikkelingsstoornissen. Met betrekking tot de emotionele intelligentie is daarnaast gevonden dat kinderen met ASS lagere niveaus hebben dan kinderen met ADHD. Bij kinderen met ASS blijken de intrapersoonlijke vaardigheden en vooral het emotionele intelligentieniveau mediërende factoren: de kwaliteit hiervan is van invloed op de mate van algemene angst. Bij kinderen met ADHD is dit vrijwel niet het geval, waardoor de intrapersoonlijke vaardigheden en het emotionele intelligentieniveau niet als mediërende factoren aangewezen kunnen worden.Show less
Deze studie onderzoekt of emotionele intelligentie een mediërende factor is in de relatie tussen (verschillende vormen van) angst en psychosociale vaardigheden. Ook wordt bekeken wat de rol van de...Show moreDeze studie onderzoekt of emotionele intelligentie een mediërende factor is in de relatie tussen (verschillende vormen van) angst en psychosociale vaardigheden. Ook wordt bekeken wat de rol van de drie componenten van emotionele intelligentie (onderkennen, reguleren en hanteren van emoties) daarbij is. Via internet zijn diverse vragenlijsten ingevuld door ouders van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 18 jaar oud. Emotionele intelligentie medieert de relatie tussen (verschillende vormen van) angst en psychosociale vaardigheden. Sociale angst wordt sterker voorspeld door het samenspel van emotionele intelligentie en psychosociale vaardigheden dan gegeneraliseerde angst. Het hanteren van emoties is een belangrijke voorspeller voor sociale angst, het reguleren en hanteren van emoties zijn de belangrijkste voorspellers voor gegeneraliseerde angst. De resultaten bieden belangrijke implicaties voor de praktijk en vervolgonderzoek. Mogelijk zal men zich in de toekomst met name moeten richten op de emotionele intelligentie van kinderen om angstsymptomen te reduceren of te voorkomen.Show less
To function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional...Show moreTo function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional intelligence are less well developed in children with an Autism Spectrum Disorder (ASD) and/or Oppositional Defiant Disorder (ODD)/Conduct Disorder (CD). By means of a questionnaire, completed by parents, data was collected concerning the emotional intelligence of children in The Netherlands. The subjects in this study are 290 children in the age four to 18 years (M=10.80; SD=3.46). The levels of the emotional intelligence related skills of the four following groups were mutually compared: children with ASD, children with ODD/CD, children with both ASD and ODD/CD and typically developing children. Comparisons were controlled for developmental age (4-to-11-years/12-to-18-years) and gender (boys/girls) of the children. Findings showed that children with ASD and/or ODD/CD have lower levels of emotional intelligence than typically developing children. Their ability to recognize, regulate and apply emotions is less well developed. A mutual comparison of developmental disorders showed that children with only ODD/CD recognize emotions better than children with only ASD and children with both ASD and ODD/CD, while children with only ASD regulate emotions better than children with ODD/CD and children with both ODD/CD and ASD. Children with only ODD/CD are better in applying emotions than children with only ASD. No differences were found between the younger and older children, nor were any differences found between boys and girls. The lack of emotional intelligence related skills found in this study can partly explain the social problems children with ASD and/or ODD/CD experience in society. To improve the social functioning clinicians must take the specific skill deficits reported in this study into account while designing treatment plans for these children.Show less
In dit onderzoek wordt nagegaan wat de onderlinge verschillen zijn in emotionele intelligentie tussen kinderen met kenmerken van ADHD en kinderen met kenmerken van ASS. De leeftijd van de kinderen...Show moreIn dit onderzoek wordt nagegaan wat de onderlinge verschillen zijn in emotionele intelligentie tussen kinderen met kenmerken van ADHD en kinderen met kenmerken van ASS. De leeftijd van de kinderen varieerde van vier tot en met achttien jaar (M = 10.67, SD = 3.67). De steekproef (N = 422) bestond uit 233 jongens en 189 meisjes. Aan de hand van de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) en de Emotionele Intelligentie Quotiënt (EIQ) beoordeelden de ouders de sociaal-emotionele problematiek van het kind en hoe het kind omgaat met emoties van zichzelf en van anderen. Kinderen met kenmerken van een stoornis (ADHD/ASS) scoorden aanzienlijk lager op de emotionele intelligentie dan kinderen zonder kenmerken van een ontwikkelingsstoornis. De gemiddelde scores op emotionele intelligentie verschilden significant tussen de leeftijdsgroepen. Oudere kinderen scoorden significant hoger op de emotionele intelligentie dan jongere kinderen. Jongens en meisjes scoorden niet significant verschillend binnen de verschillende stoornisgroepen. De kinderen van moeders die hoger onderwijs gevolgd hebben scoorden significant hoger op de emotionele intelligentie dan moeders die lager onderwijs gevolgd hebben. Kinderen met ADHD en kinderen met ASS die speciaal onderwijs volgen scoorden gemiddeld lager op de emotionele intelligentie dan kinderen die regulier onderwijs volgen. Samenvattend komt naar voren dat kinderen met kenmerken van ADHD hoger scoorden op emotionele intelligentie dan kinderen met kenmerken van ASS, maar beide stoornisgroepen scoorden significant lager dan kinderen zonder kenmerken van een ontwikkelingsstoornis.Show less
In dit onderzoek is gekeken naar de verschillen in emotionele intelligentie bij kinderen van vier tot en met achttien jaar oud met kenmerken van ASS (N = 28), kenmerken van ADHD (N = 20) en...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar de verschillen in emotionele intelligentie bij kinderen van vier tot en met achttien jaar oud met kenmerken van ASS (N = 28), kenmerken van ADHD (N = 20) en kenmerken van beide stoornissen (N = 40) vergeleken met kinderen zonder stoornis (N = 334). De steekproef bestond uit 233 jongens en 189 meisjes. Ouders en leerkrachten vulden de vragenlijst emotioneel intelligentie quotiënt (EIQ) in. Aan de hand van de vragenlijst werden scores vastgesteld voor het onderkennen van emoties, het reguleren van emoties, het hanteren van emoties en de emotionele intelligentie in zijn geheel. Kinderen zonder stoornis scoorden op alle gebieden hoger dan kinderen met stoornis. Bij de kinderen met stoornis scoorden kinderen met ADHD het hoogst, vervolgens kinderen met beide stoornissen en kinderen met ASS scoorden het laagst. De oudere groep kinderen, van twaalf tot en met achttien jaar, scoorden hoger op alle gebieden van de emotionele intelligentie in vergelijking met de jongere groep kinderen, van vier tot en met elf jaar. Er zijn geen significante sekseverschillen gevonden voor de emotionele intelligentie.Show less
Kinderen met kenmerken van aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en kinderen met kenmerken van autisme (ASS) hebben, in tegenstelling tot kinderen zonder ontwikkelingsstoornissen, vaak...Show moreKinderen met kenmerken van aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en kinderen met kenmerken van autisme (ASS) hebben, in tegenstelling tot kinderen zonder ontwikkelingsstoornissen, vaak tekorten in de emotionele ontwikkeling. Omdat hier nog weinig over bekend is, wordt in dit onderzoek onderzocht of er tekorten zijn in de emotionele intelligentie van kinderen met kenmerken van ADHD en ASS in de leeftijd van vier tot en met achttien jaar. De onderzoeksgroep bestond uit 422 kinderen (189 meisjes en 233 jongens). De emotionele intelligentie is gemeten met de Vragenlijst Emotionele Intelligentie (EIQ). De respondenten van dit onderzoek zijn benaderd via de school van hun kind. Aan zowel de ouders en leerkrachten van het kind als het kind zelf (ouder dan acht jaar) is gevraagd een online vragenlijst in te vullen. De onderzoeksvraag was: op welke wijze verschilt de emotionele intelligentie bij kinderen met kenmerken van ADHD en bij kinderen met kenmerken van ASS in de leeftijd van vier tot en met achttien jaar? Er werd daarbij gekeken naar de invloed van geslacht en leeftijd van het kind en gezinssamenstelling op de emotionele intelligentie van kinderen met kenmerken van ADHD en ASS. Uit de resultaten bleek dat alleen leeftijd invloed heeft op de emotionele intelligentie. Oudere kinderen hebben een hogere emotionele intelligentie dan jongere kinderen. Op de andere gebieden, geslacht van het kind en gezinssamenstelling, zijn geen significante verschillen gevonden.Show less
Samenvatting Achtergrond: Lange tijd verkreeg de cognitieve ontwikkeling van mensen meer aandacht dan de emotionele ontwikkeling. Hierdoor is er nog weinig onderzoek naar de rol van emotionele...Show moreSamenvatting Achtergrond: Lange tijd verkreeg de cognitieve ontwikkeling van mensen meer aandacht dan de emotionele ontwikkeling. Hierdoor is er nog weinig onderzoek naar de rol van emotionele intelligentie en een onderdeel daarvan dat betrekking heeft op emotieregulatie. In het bijzonder is er weinig onderzoek naar de emotionele intelligentie van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS), terwijl meer inzicht noodzakelijk is voor hun begeleiding. Doelstelling: Het doel van dit onderzoek is om bij te dragen aan het in kaart brengen van de emotionele intelligentie en emotieregulatie bij kinderen met ASS en kinderen met ASS en angst. Daarnaast wil dit onderzoek de invloed van kind- en gezinsfactoren op emotieregulatie beter in kaart brengen. Methode: Dit onderzoek richtte zich op kinderen van 4 tot en met 18 jaar met en zonder ASS en eventuele angst. De steekproef bestond uit 273 kinderen van reguliere, speciale en middelbare (basis)scholen uit Nederland. Hun ouders vulden op internet de Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV) en de Vragenlijst Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) in. Resultaten: Uit de SEV bleek dat er 41 kinderen waren met een indicatie voor ASS en angst (30 jongens en 11 meisjes), 30 kinderen met alleen een indicatie ASS (22 jongens en 8 meisjes) en 232 kinderen zonder indicatie van ASS (118 jongens en 114 meisjes). Autisme gaat gepaard met een verminderde emotionele intelligentie en emotieregulatie bij kinderen. Daarnaast gaat het ervaren van angst bij kinderen met ASS gepaard met een nog lagere emotionele intelligentie en emotieregulatie. Een laag opleidingsniveau van moeders verhoogt de kans op een verminderde emotieregulatie bij kinderen. De opleiding van de vader, gezinssamenstelling en leeftijd en sekse van het kind hadden geen effect. Conclusie: Kinderen met ASS ondervinden belemmeringen in de emotionele intelligentie en emotieregulatie. Daarnaast levert angst een extra beperking op voor zowel de emotionele intelligentie als de emotieregulatie. De beperkingen van autisme kunnen hierin een rol spelen, maar het is ook mogelijk dat stress hierbij een rol heeft. Aanbevolen wordt deze alternatieve hypothese verder te onderzoeken.Show less
In dit onderzoek zal ingegaan worden op de verschillen in emotionele intelligentie van kinderen met hyperactieve symptomen, impulsieve symptomen en symptomen van aandachtstekort van ADHD. De...Show moreIn dit onderzoek zal ingegaan worden op de verschillen in emotionele intelligentie van kinderen met hyperactieve symptomen, impulsieve symptomen en symptomen van aandachtstekort van ADHD. De steekproef (N = 422) bestaat uit 233 jongens en 189 meisjes in de leeftijd van vier tot achttien jaar. De gemiddelde leeftijd was 10.67 jaar (SD = 3.67). Om te onderzoeken of de kinderen de symptomen van ADHD vertonen zal er gebruik gemaakt worden van de Sociaal Emotionele Vragenlijst. Om de emotionele intelligentie in kaart te brengen zal er gebruik worden gemaakt van de Emotionele Intelligentie Quotiënt vragenlijst. Alle kinderen met symptomen van hyperactiviteit, impulsiviteit en aandachtstekort scoorden lager op emotionele intelligentie dan kinderen zonder deze symptomen. Dit kan verklaard worden doordat kinderen met deze symptomen druk zijn en weinig aandacht hebben voor de emoties van anderen. Ook hebben kinderen met symptomen van ADHD moeite met het verplaatsen in de ander, dit is belangrijk bij het herkennen van emoties. Meisjes scoorden hoger dan jongens op emotionele intelligentie en kinderen in de leeftijd van negen tot achttien jaar scoorden hoger dan jongere kinderen. Het type gezin waarin een kind opgroeit bleek niet van invloed te zijn op de emotionele intelligentie.Show less
In dit onderzoek wordt het verschil in de emotionele intelligentie tussen kinderen van 4 jaar tot en met 18 jaar (M = 10.67, SD = 3.67) met angstig en stemmingsverstoord gedrag en kinderen zonder...Show moreIn dit onderzoek wordt het verschil in de emotionele intelligentie tussen kinderen van 4 jaar tot en met 18 jaar (M = 10.67, SD = 3.67) met angstig en stemmingsverstoord gedrag en kinderen zonder angstig en stemmingsverstoord gedrag onderzocht. De onderzoeksgroep (N=422) bestaat uit 233 jongens en 189 meisjes. Met behulp van de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) is er vastgesteld of de kinderen kenmerken van angstig en stemmingsverstoord gedrag vertoonden. Met behulp van de Emotionele Intelligentie Vragenlijst (EIQ) is de emotionele intelligentie van de kinderen vastgesteld. Dit onderzoek toont aan dat kinderen met kenmerken van angstig en stemmingsverstoord gedrag een significant lagere score op de emotionele intelligentie lieten zien dan kinderen zonder kenmerken van angstig en stemmingsverstoord gedrag. Tevens heeft de dimensie angstig gedrag in het algemeen een negatieve invloed op de emotionele intelligentie, net als de dimensie sociaal-angstig gedrag. Daarnaast beïnvloeden de dimensies angstig gedrag in het algemeen en angstig-depressief gedrag samen de emotionele intelligentie. Er is geen significant verschil gevonden tussen kinderen met en zonder kenmerken van angstig en stemmingsverstoord gedrag voor wat betreft leeftijd, sekse en gezinssamenstelling.Show less