In dit onderzoek wordt er gekeken naar de functie van de entiteit Enma, rechter van de doden, in de setsuwa bundels Konjaku Monogatarishū (c.1120) en Uji Shūi Monogatari (c.1210). Setsuwa zijn...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar de functie van de entiteit Enma, rechter van de doden, in de setsuwa bundels Konjaku Monogatarishū (c.1120) en Uji Shūi Monogatari (c.1210). Setsuwa zijn oraal overgeleverde verhalen, die op een gegeven moment zijn opgeschreven. Binnen het kader van het populaire canon waarin setsuwa op basis van hun populariteit en consensus opgenomen werden in de bundels, onderzoek ik de verandering waarbij Enma als entiteit verschillende reddende functies kreeg waardoor hij mensen na hun dood uit de Hellen kon redden. De setsuwa in de Konjaku Monogatarishū en de Uji Shūi Monogatari tonen aan dat Enma, afhankelijk van wie er voor hem kwam, zich vertoonde of als de rechter van de doden of als een reddende entiteit. In het merendeel van de circa twintig behandelde verhalen van de Konjaku Monogatarishū komen de reddende functies van Enma terug. Dit past binnen de ontwikkeling van zijn functie als goddelijke entiteit met reddende krachten. De functie van Enma als rechter verdwijnt niet, maar valt op de achtergrond. Tot slot zijn er in de Uji Shūi Monogatari twee setsuwa waarin Enma voorkomt. Hierbij wordt hij enerzijds gezien als een entiteit met reddende krachten, omdat hij wordt vereenzelvigd met de boddhisattva Jizō, en anderzijds als een rechter van de doden.Show less