Political knowledge is one of the most important determinants of the political behavior of citizens and their ability to participate in the democratic system. The amount of political knowledge that...Show morePolitical knowledge is one of the most important determinants of the political behavior of citizens and their ability to participate in the democratic system. The amount of political knowledge that citizens possess, and the process of political learning has been changed by the rise and use of Facebook. It has affected users’ Motivation, Opportunity, and Ability to learn about politics. Previous research on the effect of Facebook on political knowledge has yielded divergent results, suggesting there might be another aspect influencing the relationship between the two. This thesis argues that Facebook use affects users’ political knowledge through the influence it has on their partisan perceptual biases. Using data from the ANES 2020 Social Media Survey, this thesis shows that partisan bias is strongly present and affects the knowledge level of people. In general, increased Facebook use tends increase knowledge about party congruent information, while decreasing knowledge about party incongruent information. But more importantly, results show that this effect varies for different questions and issues, suggesting that further and more detailed research is needed to isolate the effects of Facebook use on partisan biases and political knowledge.Show less
Sinds Donald J. Trumps presidentschap, een periode waarin Trump regelmatig de media bekritiseerde, hebben onderzoeken uitgewezen dat Republikeinen aanzienlijk minder vertrouwen hebben in...Show moreSinds Donald J. Trumps presidentschap, een periode waarin Trump regelmatig de media bekritiseerde, hebben onderzoeken uitgewezen dat Republikeinen aanzienlijk minder vertrouwen hebben in factcheckmedia dan Democraten (Jennings & Stroud, 2021; Porter et al. 2019; Walter et al., 2019). De vraag is echter of dat enkel aan Trump ligt; blootstelling aan factcheckkritiek online kan er ook aan bijdragen dat mediaconsumenten wantrouwiger worden naar de media (Houston et al., 2011). In dit onderzoek is daarom in kaart gebracht welke vormen van factcheckkritiek voorkomen in Facebookreacties onder factcheckberichten over presidentskandidaten uit 2016 en 2020. Hierbij werd ook bekeken of er verschillende vormen van factcheckkritiek voorkwamen in 2016 en in 2020, of mediaconsumenten andere kritiek leveren op pro-Democratische en pro-Republikeinse factchecks en of deze commentaren onderbouwd en zonder onbeleefd taalgebruik worden geformuleerd – twee belangrijke pijlers voor constructieve kritiek. Zeven verschillende vormen van kritiek werden geïdentificeerd: 1) Kritiek op eenzijdige berichtgeving, 2) Kritiek op inaccuraatheid, 3) Kritiek op onvolledigheid, 4) Kritiek op onbetrouwbaarheid, 5) Kritiek op irrelevante inhoud, 6) Kritiek op incompetentie en 7) Persoonlijke aanval zonder duidelijk standpunt. Deze kritieken zijn over het algemeen te relateren aan eerder onderzoek naar mediakritiek, maar factcheckkritiek heeft ook eigen, unieke eigenschappen. Er werden bovendien verschillen opgemerkt tussen factchecks uit 2016 en 2020 en tussen pro-Democratische en proRepublikeinse factchecks, die onder andere aantonen dat Trump gedurende zijn presidentschap heeft beïnvloed hoe mediaconsumenten kritiek geven op factcheckmedia. Daarnaast bleek dat enkel Kritiek op inaccuraatheid en Kritiek op onvolledigheid prominent aanwezig waren in commentaren met onderbouwing en zonder onbeleefd taalgebruik. Mogelijke oorzaken en implicaties van deze bevindingen worden besproken.Show less
En la presente investigación se analiza el mapudungun en las redes sociales, especialmente, en Facebook. Este proyecto trata de evidenciar el hecho de que, en la actualidad, las plataformas...Show moreEn la presente investigación se analiza el mapudungun en las redes sociales, especialmente, en Facebook. Este proyecto trata de evidenciar el hecho de que, en la actualidad, las plataformas digitales mantienen una relación estrecha con el mundo exterior. Dentro de este orden de ideas, se demuestra como el mapudungun en Facebook contribuye notablemente al activismo mapuche contemporáneo. De este modo, se investigan factores relacionados con el ámbito político, social y cultural de la sociedad chilena. La realización de este trabajo no solamente significa un avance lingüístico, sino también sociopolítico, ya que se presenta información complementaria para la comprensión de los procesos políticos actuales del país. Además, es necesario mencionar que, a día de hoy, dicha cuestión aún no ha sido abordada en su totalidad. Para llevar a cabo este propósito se ofrece, inicialmente, una contextualización del estudio en la que se aborda la correlación de poderes, las estructuras hegemónicas y el conflicto mapuche, de tal forma que destaca un enfoque histórico de los hechos. Posteriormente, se concede un marco teórico y una revisión de la literatura en la que salen a la luz los conceptos más relevantes en relación al activismo digital y las vivencias mapuches en los medios de comunicación. La metodología trata de especificar y justificar el plan de acción, por lo que cada uno de los pasos tomados son clarificados. El análisis se concentra en un corpus recreado por el propio autor, de modo que la información necesaria fue recopilada por este mismo. Si bien, este corpus fue facilitado por una página de Facebook, “Kimeltuwe, materiales en mapudungun”. En este caso, se seleccionaron publicaciones de diferentes tipos, por ejemplo, imágenes, memes y gráficos. Los resultados demuestran como el ambiente del multiculturalismo neoliberal chileno, basado en una mentalidad colonial, sigue perjudicando a la población mapuche, la cual hace notar su disconformidad a través de las redes sociales. Las señales de protesta se enfocan principalmente en la construcción de la identidad mapuche, la búsqueda de la autonomía y autodeterminación de su pueblo y los procesos de territorialización.Show less
Micro-targeting is a tool to create personalized advertisements for individuals, especially for those who use social media. Even though the current debate indicates that micro-targeting is a...Show moreMicro-targeting is a tool to create personalized advertisements for individuals, especially for those who use social media. Even though the current debate indicates that micro-targeting is a privacy-invasive exercise, social media users equally make use of this tool for their own preferences. This produces a paradox, being, the micro-targeting paradox. While individuals seek privacy, they also willingly provide their valuable information in order to make use of the services that digital platforms offer. An eminent example of this is Facebook where advertisements are densely visible to the user. Therefore, this thesis explores the micro-targeting paradox through the Facebook- Cambridge Analytica scandal. The paper finds evidence that the reason for ongoing user engagement despite and even after the scandal is due to the micro-targeting paradox.Show less
Nieuwsmedia plaatsen tegenwoordig hun nieuws op allerlei platformen. Onder andere op een eigen nieuwswebsite, en op sociale mediakanalen. Deze platformen verschillen in medialogica. Zo hebben ze...Show moreNieuwsmedia plaatsen tegenwoordig hun nieuws op allerlei platformen. Onder andere op een eigen nieuwswebsite, en op sociale mediakanalen. Deze platformen verschillen in medialogica. Zo hebben ze een verschillend publiek dat op een andere manier nieuws tot zich neemt, maar ook een andere interface waar nieuws anders op wordt gepresenteerd. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden bij het plaatsen van nieuwsartikelen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat journalisten elementen van het nieuwsartikel aanpassen, zoals de titel en foto (Nijdam, 2019). Vormelijke en inhoudelijke aanpassingen doen bij het plaatsen van content van het ene naar het andere platform heet remediatie. In deze studie zijn deze zogenaamde remediatiestrategieën bestudeerd, aan de hand van een inhoudsanalyse van online nieuwsartikelen en Facebookposts van Nederlandse nieuwsmedia. Hierbij wordt er onderzocht of er een verschil is tussen de aanpak van regionale en nationale kranten. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er over het algemeen vaker geen aanpassingen worden gedaan dan wel, bij het plaatsen van een artikel van de website naar de Facebookpagina. Ook zijn er een aantal trends te ontdekken in aanpassingen onder alle kranten. Een sterk verschil tussen regionale en nationale kranten werd niet gevonden. Wel verschilt de individuele aanpak van de nationale kranten vaker sterker van de rest. Zo is De Volkskrant de enige krant die vaker titels aanpast dan niet, terwijl het NRC juist het minst van alle kranten hun titels aanpast.Show less
This thesis looked at how political parties utilize social media platforms as part of their electoral strategies. To that end, the research explored the case study of Latvia through the center...Show moreThis thesis looked at how political parties utilize social media platforms as part of their electoral strategies. To that end, the research explored the case study of Latvia through the center-right populist party Kam pieder valsts [Who Owns the State] and center-right Jaunā konservatīvā partija [New Conservative Party] using content analysis methods on the parties’ pre-election Facebook entries. The research found that the two Latvian political parties utilized social media platforms predominantly to broadcast information, news, party stances/program, criticisms and attacks, and other content that does not utilize the interactive potential of social media. Furthermore, the populist party made extensive use of social media to advertise its on the ground activities, supplementing its offline strategy.Show less
The trait of narcissism had consistently been linked with social platforms’ perceived ubiquity and raising popularity. Narcissism is divided into the grandiose and vulnerable narcissism....Show moreThe trait of narcissism had consistently been linked with social platforms’ perceived ubiquity and raising popularity. Narcissism is divided into the grandiose and vulnerable narcissism. Accumulating research has investigated the association between grandiose narcissism with social media usage while vulnerable narcissism remains relatively understudied. Facebook and LinkedIn are two of the most widespread social platforms. Individuals engage into these platforms to create and maintain a personal and professional network and to promote their personal and professional achievements. The present study sought to investigate the association among grandiose and vulnerable narcissism with the emotional connection and social integration into Facebook and LinkedIn. A total sample of 117 Dutch-speaking participants (69.2% females, 30.7% males) with a mean age of 27.21 (SD=13.08) years were assessed online with the Grandiose Narcissistic Scale, the Hypersensitive Narcissistic Scale and the Social Media Use Integration Scale. Multiple regressions revealed that both narcissistic constructs significantly predict the emotional connection on Facebook, F (1, 108) =15.40, p<.001 and LinkedIn, F (1, 70) =10.86, p=.002. Higher grandiose scores were significantly associated with social integration into Facebook, F (1, 108) =9.89, p=.002, while vulnerable narcissism was a non-significant predictor. Social integration into LinkedIn was not significantly associated with narcissistic traits. The current findings suggest that both types of narcissists might feel emotionally connected to Facebook and LinkedIn to gain admiration and attention. Although only individuals with higher grandiose traits integrated Facebook into their social routines. Social integration into LinkedIn might be driven mainly by career purposes and not narcissistic motives.Show less
‘Mensen die dít ene ding doen, leven wel tot drie jaar langer!’ zo luidt een van de vele koppen die we vandaag de dag voorbij zien komen op Facebook. Sensationele koppen verleiden ons om te klikken...Show more‘Mensen die dít ene ding doen, leven wel tot drie jaar langer!’ zo luidt een van de vele koppen die we vandaag de dag voorbij zien komen op Facebook. Sensationele koppen verleiden ons om te klikken, maar vinden we ze ook betrouwbaar? Dit onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid van Facebookposts die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gekeken of de kop (sensationeel of niet-sensationeel) en de bron (nieuwsmedium of lifestyle medium) invloed hebben op de beoordeling van de betrouwbaarheid door een specifieke doelgroep, namelijk jonge vrouwen tussen de 18-26 jaar. Naast de waargenomen betrouwbaarheid worden ook de deskundigheid, aantrekkelijkheid en attitude gemeten. De onderzoeksvraag luidt: Hoe beoordelen jonge vrouwen de betrouwbaarheid van sensatieberichtgeving op Facebook, dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek? Dit is onderzocht door middel van een online experiment waarbij proefpersonen een nagebootste Facebookpost te zien kregen van RTL Nieuws of Cosmopolitan met sensationele kop of een niet-sensationele kop. Daarna moesten zij vragen beantwoorden waarna de waargenomen betrouwbaarheid, deskundigheid, aantrekkelijkheid en attitude gemeten werd. Uit de resultaten is gebleken dat Facebookposts van een nieuwsmedium met een niet-sensationele kop als meest betrouwbaar worden gezien, en posts van een lifestyle medium met sensationele kop als het minst betrouwbaar. Toch waren de gemiddelde scores in alle condities relatief aan de lage kant, wat wellicht duidt op een sceptische houding tegenover wetenschappelijk nieuws, geschreven door zowel nieuwsmedia als lifestyle media. Of dat zo is, moet uit toekomstig onderzoek blijken.Show less
With this contribution I propose to expand the research on crimmigration by conducting two sets of analyses focused on Facebook posts and tweets: a qualitative data analysis and a qualitative...Show moreWith this contribution I propose to expand the research on crimmigration by conducting two sets of analyses focused on Facebook posts and tweets: a qualitative data analysis and a qualitative discourse analysis. In particular, this paper will be focused on the question: How is immigration criminalized in contemporary Western European democracies and how is this discourse exploited by the right-wing populist parties through social networking sites (Facebook and Twitter)?Show less
Frames spelen op het gebied van mediastudies een belangrijke rol in de manier waarop burgers duiding aan bepaalde onderwerpen geven. Bij een kwestie die racisme en discriminatie in de hand zouden...Show moreFrames spelen op het gebied van mediastudies een belangrijke rol in de manier waarop burgers duiding aan bepaalde onderwerpen geven. Bij een kwestie die racisme en discriminatie in de hand zouden kunnen spelen, is het dus van belang te kijken hoe media Joden framen en hoe het vernaculaire web (de verzameling van nieuwsgroepen, blogs, wiki’s, lezersreacties, sociale netwerken en andere fora op het wereldwijde web, zie paragraaf 2.2.), hierop reageert. Dit onderzoek is gedaan aan de hand van een kwalitatieve inductieve framinganalyse, waarbij er is gekeken naar frames die voorkomen op de NOS, in het Algemeen Dagblad en in de Volkskrant. In de media werden er drie frames gehanteerd: het slachtofferframe (Joden ondervinden last van antisemitisme en de nasleep van de Holocaust); het religieframe (orthodox-Jodendom staat haaks op westerse normen en waarden en het totum-pro-parteframe (Israël is een compleet Joodse staat en alle Joden op de wereld zijn Israëli). Uit de Facebookdiscussies waren vijf frames te destilleren: eveneens het religieframe; het slachtofferframe; het conflictframe (Joden zijn verantwoordelijk voor het Israël-Palestinaconflict); het complotframe (Joden trekken achter de schermen aan de touwtjes) en het frame waarin antisemitisme de schuld van de islam is. Opvallend is dat er twee frames zijn die zowel in de media als op het vernaculaire web te vinden zijn, maar dat het slachtofferframe ook tegengesproken wordt. Hoewel de media een goede spreiding van frames hanteert, komt het conflictframe het meest naar voren in de Facebookreacties.Show less
Social media have increased the ways in which people can and do communicate with each other. This could have consequences for speech act theory as founded by J.L. Austin and refined by J. Searle....Show moreSocial media have increased the ways in which people can and do communicate with each other. This could have consequences for speech act theory as founded by J.L. Austin and refined by J. Searle. This thesis shows that the introduction of social media has led to the existence of a new illocutionary act that is not covered by existing speech act theory: the illocutionary act of hashtagging. It is argued that hashtagging is a meta-speech act that has no counterpart offline and is deserving of its own category within existing speech act theory.Show less
Humans of New York (HONY) is the result of technological changes such as camera phones and social media that so strongly has influenced the way we produce, consume and reproduce photography....Show moreHumans of New York (HONY) is the result of technological changes such as camera phones and social media that so strongly has influenced the way we produce, consume and reproduce photography. Digital network interactions that reshape modes of socializing contributes to dehumanization, while at the same time the easiness and rapidness with which photographs can be reproduced provoke the emergence of modern iconoclasm. Unintentionally, HONY counter-reacts both by creating a sense of human community that avoids visual saturation blindness. Its use of traditional photography has lead to position it within some of the photographic genre debates due to its users’ perception and reception. This professionalization of an amateur photographic project represents a problem for the academic field. The lack of an academic background prevents this type of photography from representing truthfulness ethically. Unconsciously, HONY perpetuates stereotypes and manipulates its viewers by appealing to sentimentalism, while at the same time falls into the tradition of the victim. This issues point at the fact of an urgent need for theorizing and conceptualizing this type of photography that despite being amateur is perceived within the professional photographic practice.Show less
This thesis finds that to a certain extent, social media news consumption has contributed to mass political polarisation in the United States between 2006 and 2016. The thesis is divided into four...Show moreThis thesis finds that to a certain extent, social media news consumption has contributed to mass political polarisation in the United States between 2006 and 2016. The thesis is divided into four chapters to come to this conclusion. In the first chapter, multiple forms of political polarisation are scrutinised by means of a model. Secondly, literature on the topic is put in relation and context with each other. In the third chapter, attention is devoted to polarising mechanisms of Facebook and Twitter. In the last chapter, other possible causes of mass polarisation in the United States are related to social media news consumption as a cause.Show less
Sociale media hebben inmiddels een belangrijke rol verworven in de online nieuwsmarkt. Zij hebben zelfs het moderne nieuwsmedialandschap deels gevormd; ze brengen alle vormen van online nieuws...Show moreSociale media hebben inmiddels een belangrijke rol verworven in de online nieuwsmarkt. Zij hebben zelfs het moderne nieuwsmedialandschap deels gevormd; ze brengen alle vormen van online nieuws samen op één locatie op het World Wide Web én ze hebben een deel van het nieuwsselectieproces verplaatst van nieuwsproducent naar nieuwsconsument. Omdat bijna alle nieuwssites gebruik maken van sociale netwerksites als Facebook en Twitter, zou men verwachten dat de diversiteit van zowel het nieuwsaanbod als de nieuwsconsumptie op deze sociale netwerksites hoog is. Eerdere onderzoeken naar de diversiteit van online nieuwsconsumptie van klassieke nieuwsmedia schetsen een pessimistisch beeld van het hedendaagse online nieuwslandschap (Scott, 2005; Fenton, 2010). Aan de andere kant bevinden alternatieve nieuwsmedia zich wel degelijk online (Redden & Witschge, 2010). Facebook en Twitter vormen een verzameling van al deze soorten nieuwssites en de vraag is dan vervolgens of de nieuwsconsument ook daadwerkelijk de weg naar dit diverse online nieuwsaanbod weet te vinden. Binnen deze masterscriptie is onderzocht hoe het zit met de diversiteit van het nieuws like- en volggedrag op Facebook en Twitter aan de hand van vier verschillende categorieën online nieuwssites: klassiek, online-only, sociale media-only en individuele journalisten. Op Twitter wordt er significant meer nieuws geconsumeerd dan op Facebook. Ook is de verdeling van de gevolgde accounts op Twitter diverser dan op Facebook. Daarnaast blijkt dat, hoewel de respondenten met het internet zijn opgegroeid, zij nog steeds voor een groot deel terugvallen op klassieke nieuwsmedia. Tot slot blijken factoren als leeftijd en geslacht op Facebook wel een significante invloed te hebben op de intensiteit van de nieuwsconsumptie. Daarentegen is deze invloed op Twitter minimaal. Dit onderzoek schetst dan ook de staat van de diversiteit van het nieuws like- en volggedrag op Facebook en Twitter en maakt een begin aan het overbruggen van de lacune in onderzoek naar online nieuwsconsumptie.Show less
Sinds enige tijd is de westerse wereld in de ban van IS, ofwel Islamitische Staat. Doordat IS in rap tempo grote gebieden in Syrië en Irak veroverde, de strijd tegen ongelovigen en afvalligen vaak...Show moreSinds enige tijd is de westerse wereld in de ban van IS, ofwel Islamitische Staat. Doordat IS in rap tempo grote gebieden in Syrië en Irak veroverde, de strijd tegen ongelovigen en afvalligen vaak publiekelijk plaatsvindt en extreme daden van IS via video’s op internet worden verspreid, is IS een hot issue geworden onder de Nederlandse bevolking. Er komen verschillende frames naar voren wanneer men over IS discussieert. In deze scriptie wordt gepoogd om dit discours rond IS te achterhalen, zowel in nieuwsberichten op NOS.nl als in discussies de NOS-Facebookpagina. De media en publieksframes over IS worden in kaart gebracht aan de hand van een inductieve framinganalyse, waarin alle frames geplaatst worden in de framingmatrix van Van Gorp (2007). Resultaat hiervan is dat de NOS gebruik maakt van twee verschillende frames, te weten het ‘Barbaarse bedreiger’-frame en het ‘Conflict’-frame. Opvallend is dat de mediaframes niet alleen verschillen van denkkader, maar dat de mediaframes ook verschillen vertonen in nieuws-formats. Zo kent het ‘Conflict’-frame een episodisch nieuws-format, waarbij het nieuws omtrent IS wordt belicht vanuit een individueel geval. De artikelen met het ‘Barbaarse bedreiger’-frame zijn daarentegen veelal verpakt in een thematisch nieuws-format, waarin gebeurtenissen en situaties rondom IS worden omschreven vanuit een breder perspectief. In sommige gevallen worden de artikelen met het ‘Barbaarse bedreiger’-frame verpakt in een human interest format, waarbij de NOS het nieuws presenteert vanuit een persoonlijke invalshoek. Op de NOS-Facebookpagina maken discussiedeelnemers - naast het ‘Barbaarse bedreiger’-frame - ook gebruik van het ‘Wantrouwen’-frame, het 'Islam heeft schuld'-frame en het Atheistische frame wanneer zij comments plaatsen over IS. Journalisten doen er goed aan om na te gaan welke frames zich voordoen in discussies op sociale media over IS. Deze counterframes vanuit het publiek kunnen er namelijk voor zorgen dat het thema ‘IS’ op verschillende manieren wordt belicht. Dit zorgt voor meer diversiteit in de mediaberichtgeving en voor meer begrip van de verschillende standpunten in het publieke debat over IS.Show less