De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less