Het Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer-...Show moreHet Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer- en denkstrategieën vanuit de theorie van Reuven Feuerstein. Bij aanvang van de behandeling met deze methode wordt er een dynamische toets afgenomen, waarbij er een analyse wordt gemaakt van de verschillende cognitieve functies van de cliënt. Tijdens de behandeling wordt er getracht de onderontwikkelde cognitieve functies te ontwikkelen door middel van interactie met een tussenpersoon. Deze rol wordt bij de behandeling vervuld door een zogeheten mediator, die als bemiddelaar tussen de wereld en het kind staat en helpt om betekenis te geven aan alle indrukken en prikkels vanuit de omgeving van de cliënt. Deze mediator doet verschillende soorten oefeningen met de cliënt en focust hierbij voornamelijk op het denkproces in plaats van op de uitkomsten van de oefening. De mediatoren werken vanuit de gedachte dat elk kind effectief kan 'leren leren' door middel van de juiste begeleiding. Het centrum wil met de Feuerstein methode zo veel mogelijk kinderen en jongvolwassenen helpen met achterstanden en leerproblematiek. Om dit te realiseren zou het gunstig zijn als scholen en ouders op de hoogte zijn van de methode en de effectiviteit hiervan, zodat de methode meer bekendheid krijgt. In huidig onderzoek is getracht om de door leerkrachten waargenomen effectiviteit van de methode te onderzoeken. Daarnaast is er onderzocht hoe de methode beter overgedragen kan worden naar de leersituatie in de klas (transfer). Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre zien leerkrachten effecten op het leergedrag van de kinderen die met de Feuerstein methode behandeld worden in de klas en hoe kunnen volgens de leerkrachten de mediatoren transfer - van wat geleerd is tijdens de behandeling - naar de klas bevorderen?” Om tot beantwoording van de onderzoeksvraag te komen is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Deze bestond uit een literatuuronderzoek en semigestructureerde interviews. In totaal zijn er vier participanten geïnterviewd; twee leerkrachten en twee mediatoren. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat voor een goede transfer er zo veel mogelijk overeenkomsten gecreëerd moeten worden tussen de leersituatie en de situatie waarin het geleerde toegepast moet worden. Daarnaast is het hebben van een growth mindset bij zowel leerkrachten als leerlingen bevorderlijk voor de leerprestaties van leerlingen. 3 Uit de interviews is gebleken dat alle participanten een goed contact tussen het Feuerstein centrum en de leerkracht belangrijk achten, maar sommigen hierin tekorten hebben ervaren. Aan de hand van de literatuur en de interviews zijn de volgende adviezen opgesteld voor het Feuerstein centrum: (1) verbeteren van het contact tussen het centrum en de leerkracht (2) de leerkracht informeren over de behandeling met de Feuerstein methode en (3) concrete tips aanreiken aan de leerkrachten. Uit dit onderzoek blijkt dat goede communicatie tussen het centrum en de leeromgeving belangrijk is. Wanneer zowel de mediatoren als de leerkrachten voldoende op de hoogte zijn van de doelen van de cliënt, kunnen zij efficiënter aan dit gezamenlijke doel werken. Door het informeren van de leerkracht en het aanbieden van praktische tips kan het centrum de leerkracht ondersteunen om de contexten beter op elkaar te laten aansluiten, wat de transfer bevorderd. Een limitatie aan dit onderzoek is dat er slechts vier participanten hebben deelgenomen aan het onderzoek. Een advies voor vervolgonderzoek zou zijn om dit onderzoek op een grotere schaal uit te voeren. Met een grotere steekproef kan er meer duidelijkheid ontstaan over de visie van leerkrachten en mediatoren omtrent de methode.Show less