Het ontwerp voor het Casa da Música, ontworpen door Rem koolhaas, is erg onconventioneel voor een muziekgebouw. Dit lijkt te komen door de leegtes die gebruikt zijn. In deze paper wordt de mate van...Show moreHet ontwerp voor het Casa da Música, ontworpen door Rem koolhaas, is erg onconventioneel voor een muziekgebouw. Dit lijkt te komen door de leegtes die gebruikt zijn. In deze paper wordt de mate van ontwrichting in het Casa da Música onderzocht en wordt er gekeken hoe leegte hieraan bijdraagt.Show less
Een beschrijving van (de functies van) dans in oude Chinese rituele teksten, met name in de Zhouli (Riten van Zhou). Dans is onderdeel van een filosofie, zorgt voor orde in de chaos en was een stap...Show moreEen beschrijving van (de functies van) dans in oude Chinese rituele teksten, met name in de Zhouli (Riten van Zhou). Dans is onderdeel van een filosofie, zorgt voor orde in de chaos en was een stap in het creëren van een betere wereld.Show less
Muziek nam in de Oudheid een zeer prominente plaats in de samenleving in. Het was een onvermijdelijk gegeven, ook voor filosofen. De plaats van muziek in de antieke samenlevingen in Athene en Rome...Show moreMuziek nam in de Oudheid een zeer prominente plaats in de samenleving in. Het was een onvermijdelijk gegeven, ook voor filosofen. De plaats van muziek in de antieke samenlevingen in Athene en Rome en vooral de rol van muziekeducatie is een onderzoeksgebied waar weinig over geschreven is. Via theorieën zoals de 'ethosleer' ontdekte ik hoe ferm muziek was verankerd in de samenlevingen en ook hoe genuanceerd je er over kan schrijven. Hoe keken filosofen, in het bijzonder Aristoteles en Aristides Quintilianus, aan tegen muziek? Is er in het Romeinse Rijk veel veranderd wat betreft de beoordeling van muziek?Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Augustinus heeft na zijn bekering, in de Confessiones en de De Libero Arbitrio, geschreven over de vrije wil. Dertig jaar later schrijft een andere christelijke filosoof, Pelagius, over dit...Show moreAugustinus heeft na zijn bekering, in de Confessiones en de De Libero Arbitrio, geschreven over de vrije wil. Dertig jaar later schrijft een andere christelijke filosoof, Pelagius, over dit onderwerp, en hoewel hij Augustinus admireert is Augustinus het toch niet met Pelagius eens; hun opvattingen over de vrije wil verschillen slechts in kleine mate van elkaar. Augustinus begint werken te schrijven tegen Pelagius, waarin ook de vrije wil aan bod komt. Voor mijn scriptie heb ik onderzocht hoe de mening van Augustinus over de vrije wil zich heeft ontwikkeld, aan de hand van wat hij na zijn bekering heeft beschreven en aan de hand van zijn werken tegen Pelagius.Show less