In dit werk wordt een perceptie-experiment beschreven dat is uitgevoerd om meer te weten te komen over hoe sprekerspecifieke informatie wordt waargenomen bij het discrimineren van sprekers. Er is...Show moreIn dit werk wordt een perceptie-experiment beschreven dat is uitgevoerd om meer te weten te komen over hoe sprekerspecifieke informatie wordt waargenomen bij het discrimineren van sprekers. Er is onderzoek gedaan naar wat de invloed is van verschillende klinkers en het al dan niet leggen van focus op een woord op de perceptie van deze informatie. Participanten werd gevraagd om telkens te luisteren naar opeenvolgende geluidsfragmenten van stemmen en daarna te beslissen of deze geluidsfragmenten twee verschillende of twee dezelfde stemmen bevatten. Uit de resultaten blijkt dat de klinker /a/ meer sprekerspecifieke informatie bevat voor de luisteraar dan de /u/. Hoe de factor focus zich gedraagt, verschilt per antwoord dat participanten hadden moeten geven; bij de correcte keuzes voor zelfde-spreker is het effect dat focus heeft op de perceptie van sprekerspecifieke informatie duidelijker zichtbaar dan bij de correcte keuzes voor verschillende-spreker.Show less
To produce a sentence, speakers must first prepare a preverbal message and then encode it linguistically. First a speaker has an intention to utter a communicative statement, which than has to...Show moreTo produce a sentence, speakers must first prepare a preverbal message and then encode it linguistically. First a speaker has an intention to utter a communicative statement, which than has to become a decision about what information to express (Levelt,1999). When all the syntactic properties, the lexical selection and phonological and phonetic encoding have been planned, the speaker can utter its intended statement. The aim of the present project is to investigate the preparation of utterances within particular discourse context, i.e. utterances which provide new information to the preceding context, defined here as informational focus and sentences with corrective focus.Show less