Bildung as an educational paradigm is wildly influential. However, it does not exist without critiques. Bildung is an ideal that is founded on a very specific kind of German outlook, that proposes...Show moreBildung as an educational paradigm is wildly influential. However, it does not exist without critiques. Bildung is an ideal that is founded on a very specific kind of German outlook, that proposes a staunch look towards the sciences, humanities and the arts. It promotes the study of them as the highest ideal that will constitute a good moral person. A problem that comes with this stance, however, is the underlying tendency to study this historicised account of the world and to do that whilst not being in the world. What this paper sets out to do, is question these methodological pathologies of Bildung, after which the intercultural angle, allows Ubuntu to be used to revitalise Bildung. This revitalisation is done through the centrality of Ramose’s be-ing becoming, and the proverb Umuntu Ngumuntu Ngabantu. These two notions allow Bildung to move beyond its pietist chains, and show how the methodological underpinning of Bildung can be reinterpreted as being outwards and in the world.Show less
Er is in de (inter)nationale literatuur al veel onderzoek gedaan naar coalitievorming. Deze spitst zich voornamelijk toe op nationale overheden. Dit onderzoek richt zich op een schaars onderzocht...Show moreEr is in de (inter)nationale literatuur al veel onderzoek gedaan naar coalitievorming. Deze spitst zich voornamelijk toe op nationale overheden. Dit onderzoek richt zich op een schaars onderzocht fenomeen: de formatieperiode in gemeenten. Iedere vier jaar wordt een nieuwe gemeenteraad gekozen in de ruim 340 gemeenten in Nederland. Tegenwoordig kiest bijna de helft van de gemeenten voor een externe formateur ter begeleiding van de coalitievorming. Daarom is in dit onderzoek aan de hand van acht semigestructureerde interviews onderzocht welke factoren formateurs overwegen wanneer zij partijen uitnodigen voor coalitiegesprekken. Hierbij is gekeken naar verschillende door de literatuur aangedragen factoren, zoals hoe de onderhandelende partijen zich politiek verhouden, hoe de partijen willen samenwerken, welke rol het verleden en ervaring speelt en welke rol persoonlijke verhoudingen spelen. Uit het onderzoek is een aantal interessante bevindingen gekomen. Zo blijkt dat naast inhoudelijke verschillen persoonlijke verhoudingen en ervaringen een cruciale rol spelen in de formatiestrategie van formateurs. Daarnaast blijkt dat de theorie met betrekking tot nationale coalitievorming goed toepasbaar is op gemeenten.Show less