In dit onderzoeksproject staat het zelfportret Bester I van Zanele Muholi (2015) centraal. Het is een zelfportret gemaakt met het medium fotografie waarna het met een zilvergelatinedruk is geprint....Show moreIn dit onderzoeksproject staat het zelfportret Bester I van Zanele Muholi (2015) centraal. Het is een zelfportret gemaakt met het medium fotografie waarna het met een zilvergelatinedruk is geprint. De vraag die in dit project centraal staat, draait om de aanwezigheid van een veelvoud van gezichten in dit zelfportret en hoe die stuk voor stuk naar voren komen via verschillende attributen en schmink. Hierbij wordt onderzocht welke politiek-maatschappelijke kwesties met die verschillende gezichten worden aangekaart door Muholi. Door verschillende theorieën van geleerden uit de sociale wetenschappen toe te passen, worden alle aspecten en gezichten in het zelfportret belicht en in perspectief gezet. De representatie strategieën die Muholi gebruikt om zo de toeschouwer aan te spreken worden ook belicht.Show less
Om journalistieke foto’s correct te interpreteren, hebben mensen inzicht nodig in hoe ze tot stand komen. Veel grote media-organisaties hebben de afgelopen decennia richtlijnen voor beeldbewerking...Show moreOm journalistieke foto’s correct te interpreteren, hebben mensen inzicht nodig in hoe ze tot stand komen. Veel grote media-organisaties hebben de afgelopen decennia richtlijnen voor beeldbewerking gepubliceerd die dat inzicht pretenderen te verschaffen. Door middel van een inhoudsanalyse van de richtlijnen van ANP, Associated Press, Reuters, National Press Photographers Association en World Press Photo en interviews met beeldredacteuren van De Volkskrant, NOS, ANP, World Press Photo en De Correspondent, wordt een antwoord gegeven op de de volgende vraag: Wat zijn de functies van beeldbewerkingsrichtlijnen bij media-organisaties, afgaande op de richtlijnen zelf en op de uitleg van de opstellers? De analyse toont aan dat de richtlijnen de rol van de fotograaf niet altijd waarheidsgetrouw beschrijven. Een deel van de richtlijnen houdt vast aan een verouderd idee van persfotografie als neutrale, niet door mensen beïnvloede nieuwsvorm.Show less
Verschillende lagen bepalen de betekenis van een beeld. Beelden kunnen een sociaal effect creëren, dat tevens kan leiden tot een stereotype gedachtegoed. De fotografes van het eerste vrouwen...Show moreVerschillende lagen bepalen de betekenis van een beeld. Beelden kunnen een sociaal effect creëren, dat tevens kan leiden tot een stereotype gedachtegoed. De fotografes van het eerste vrouwen fotocollectief Rawiya proberen door middel van hun beelden te breken met bepaalde stereotypen over het Midden-Oosten. In dit onderzoek zijn drie foto’s met elk een specifiek thema geanalyseerd om inzicht te krijgen hoe deze beelden kunnen breken met stereotype denkbeelden. Theorie over onder meer genderstudies hielp om de gelaagdheid van de betekenis te begrijpen en om nieuwe inzichten te ontsluieren. De bevindingen zijn dat het fotocollectief breekt met stereotype gedachtes over het Midden-Oosten, niet enkel voor de mensen uit de regio’s zelf, maar ook voor de westerse blik. Door de theorievorming worden niet alleen stereotypes die de fotografes voor ogen hebben, doorbroken, maar ook een diepere laag van betekenis die de representaties op de foto vertonen.Show less