De sociaal-economische geschiedenis van laatmiddeleeuws Friesland kent twee klassieke problemen: de oorsprong en het karakter van de lokale elite, de hoofdelingen, en de economische positie en...Show moreDe sociaal-economische geschiedenis van laatmiddeleeuws Friesland kent twee klassieke problemen: de oorsprong en het karakter van de lokale elite, de hoofdelingen, en de economische positie en sociale relevantie van vrije boeren, de eigenerfden, die een laag onder deze hoofdelingen vormden. De hoofdelingen zijn in de Friese historiografie nog altijd het onderwerp van een langdurig debat. De eigenerfden worden in de literatuur wel genoemd maar zijn nooit grondig onderzocht. Deze scriptie onderzoekt de gelaagdheid van deze samenleving door gebruik te maken van een fiscale grondboekhouding uit 1511, die voor dit doel is omgezet in een ruimtelijke database. Met gebruik van een Geografische Informatiesysteem (GIS) en genoemde grondboekhouding wordt in twee zorgvuldig geselecteerde gebieden het bezit van beide groepen gereconstrueerd. Vervolgens wordt gekeken wat deze reconstructie duidelijk maakt over de positie van hoofdelingen en eigenerfden.Show less
In this thesis, two factors were examined that could have an influence on the acquisition of English for bilinguals in the Dutch province of Friesland: lexical closeness and held attitudes. First,...Show moreIn this thesis, two factors were examined that could have an influence on the acquisition of English for bilinguals in the Dutch province of Friesland: lexical closeness and held attitudes. First, it is examined whether knowledge of Frisian helps children acquire English lexicon and, second, whether there is a correlation between the attitude towards English and the (self-perceived) proficiency in this language. This was examined on the basis of a vocabulary test and a questionnaire. The results have indicated that the lexical closeness between Frisian and English does not (necessarily) facilitate the lexical acquisition process of English, but that a positive attitude towards English does positively influence the acquisition of English.Show less