Decennia geleden deed Spike Milligan een interessante uitspraak over geld en geluk. Hij zei: “Met geld kun je geen geluk kopen, maar het biedt je wel een aangenamere vorm van ellende”. Milligan...Show moreDecennia geleden deed Spike Milligan een interessante uitspraak over geld en geluk. Hij zei: “Met geld kun je geen geluk kopen, maar het biedt je wel een aangenamere vorm van ellende”. Milligan illustreerde met deze uitspraak de spanning die gepaard gaat met het moderne geluksbegrip. In de moderne tijd fixeren wij ons namelijk op consumptie van goederen om geluk te ervaren. De veronderstelling is blijkbaar dat behoeftebevrediging nodig is – en misschien zelfs een garantie is – voor geluk, en dat geluk dus geld moet kosten. Dit is een misvatting wanneer wij beseffen dat de bevrediging maar van korte duur is en er dus geen sprake is van waarlijk geluk, een begrip dat ik verderop in deze scriptie nader zal definiëren. Ook lijkt Milligan te suggereren dat waarlijk geluk onbereikbaar is en dat daarvoor in de plaats enkel ellende verzacht kan worden. Om het moderne geluksbegrip beter te begrijpen en kritische te benaderen heb ik mij voornamelijk geconcentreerd op Guy Debord en zijn kritiek op de spektakelmaatschappij en Arthur Schopenhauer en zijn metafysica van de wil. Ik heb Guy Debord gekozen vanwege zijn scherpzinnige analyse van de moderne gelukseconomie. Met zijn kritische analyse zijn wij namelijk in staat om moderne fenomenen zoals social media gedrag en uitbundige consumptie in relatie tot ons geluksbegrip uit te leggen. Schopenhauer daarentegen biedt vanuit de filosofie van de wil inzicht in onze geluksbeleving en formuleert een geluksbegrip dat niet gebaseerd is op behoeftebevrediging.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Onderzoek naar de manier waarop in 'Knielen op een bed violen' van Jan Siebelink de botsing tussen de ideologie van het orthodoxe geloof en de ideologie van het werelds geluk in de roman wordt...Show moreOnderzoek naar de manier waarop in 'Knielen op een bed violen' van Jan Siebelink de botsing tussen de ideologie van het orthodoxe geloof en de ideologie van het werelds geluk in de roman wordt weergegeven.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Literaire analyse van de normatieve druk van geluk in de roman van Griet op de Beeck. De methode is afgeleid van de theorie van Pascal Bruckner en Sara Ahmed. De focus ligt op de normatieve druk...Show moreLiteraire analyse van de normatieve druk van geluk in de roman van Griet op de Beeck. De methode is afgeleid van de theorie van Pascal Bruckner en Sara Ahmed. De focus ligt op de normatieve druk die tot uiting komt in relaties tussen familieleden, in het bijzonder de relatie tussen ouders en kinderen. De distributie van de norm is op die manier duidelijk geworden. De narratologische structuur van de roman is eveneens leidend geweest in de verschillende interpretaties die aan de normverspreiding gegeven worden. De roman benadrukt de heersende norm en vervangt deze door een nieuwe norm. Hierdoor blijft de Happiness Duty in stand.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In de roman Badal van Anil Ramdas is de zoektocht naar geluk onlosmakelijk verbonden met identiteit. De relatie tussen geluk en identiteit zien we, zeker anno 2016, vaak in het maatschappelijk...Show moreIn de roman Badal van Anil Ramdas is de zoektocht naar geluk onlosmakelijk verbonden met identiteit. De relatie tussen geluk en identiteit zien we, zeker anno 2016, vaak in het maatschappelijk debat (denk bijvoorbeeld aan de vluchtelingencrisis) naar voren komen. Wanneer ben je Nederlands en wat maakt dat uit voor je positie in de maatschappij? In de roman onderzoek ik de relatie tussen geluk en identiteit aan de hand van Sara Ahmed’s ‘Melancholic Migrants’. In dit hoofdstuk laat zij zien dat het geluk van de migrant niet als gelijkwaardig aan het geluk van de ‘autochtoon’ wordt beschouwd. Geluk wordt gerepresenteerd als een discours van uitsluiting. Gaat de roman van Ramdas mee in dit discours of biedt het een alternatief?Show less