Verschillende eerdere onderzoeken tonen aan dat er sprake is van genderstereotypen bij sportverslaggeving, maar voor het Nederlands zijn dit soort onderzoeken nog schaars. Het doel van dit...Show moreVerschillende eerdere onderzoeken tonen aan dat er sprake is van genderstereotypen bij sportverslaggeving, maar voor het Nederlands zijn dit soort onderzoeken nog schaars. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de mate waarin er bij sportverslaggeving sprake is van stereotyperend taalgebruik. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een corpusonderzoek waarbij een inhoudsanalyse en een transitiviteitsanalyse zijn gebruikt. Er is gekeken naar 334 clauses uit sportverslaggeving uit het AD en de Telegraaf over mannelijke en vrouwelijke voetballers en mannelijke en vrouwelijke hockeyers. De inhoudsanalyse richtte zich op de benamingen die werden gebruikt voor vrouwelijke en mannelijke sporters en de transitiviteitsanalyse werd gebruikt om te onderzoeken welke soort processen er bij beide geslachten het meest frequent voorkwamen en of dit significant van elkaar verschilde. Uit de resultaten van de inhoudsanalyse kunnen vanwege de kleine aantallen geen duidelijke kwantitatieve conclusies getrokken worden. Bij de transitiviteitsanalyse is gekeken naar hoe vaak mannelijke en vrouwelijke sporters werden gekoppeld aan een bepaald soort proces, zoals een materieel of mentaal proces. De resultaten van de transitiviteitsanalyse waren niet significant en de resultaten voldoen dus niet aan de verwachting dat er bij vrouwelijke sporters meer mentale processen worden gebruikt en bij mannelijke sporters meer materiële processen. Er is dus, tegen de verwachting in, geen sprake van stereotyperend taalgebruik bij sportverslaggeving. In toekomstig onderzoek is het belangrijk dat er wordt gekeken naar een grotere verscheidenheid aan dagbladen en naar het geslacht van de auteur van het artikel. Daarnaast zou het interessant zijn om te kijken naar het verschil in hoe vaak mannelijke en vrouwelijke sporters zelf aan het woord komen in artikelen van sportverslaggeving. Ten slotte zou het interessant kunnen zijn om naar meer verschillende sporten te kijken en bijvoorbeeld eveneens naar een typische ‘vrouwensport’ zoals turnen.Show less
In dit onderzoek is de relatie tussen de rekenangst van ouders en leerkrachten en de rekenprestatie van leerlingen bekeken, met invloed van genderstereotypering en geslacht. In totaal hebben 43...Show moreIn dit onderzoek is de relatie tussen de rekenangst van ouders en leerkrachten en de rekenprestatie van leerlingen bekeken, met invloed van genderstereotypering en geslacht. In totaal hebben 43 leerkrachten (Nvrouwen = 31) uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs deelgenomen. Daarnaast hebben 279 leerlingen (Nmeisjes = 156 meisjes) en 228 ouders (Nvrouwen = 204) deelgenomen. De subtest Rekenen-Wiskunde van het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (CITO; Hollenberg & Van der Lubbe, 2011) is gebruikt om de rekenprestatie van de leerlingen te inventariseren. De rekenangst van ouders en leerkrachten is gemeten met de Mathematics Anxiety Scale (MAS; Betz, 1978). Voor de genderstereotypering is gebruik gemaakt van de Student Attitude Questionnaire (SAQ; Wigfield & Meece, 1988). Resultaten geven weer dat Leerkrachten met een hoge mate van rekenangst hebben een hoge mate van genderstereotypering (p = .02), dit geldt niet voor ouders en wordt niet overgedragen naar de leerlingen. Daarnaast blijkt dat wanneer ouders een hoge mate van rekenangst hebben, de leerlingen een lagere rekenprestatie hebben, ongeacht het geslacht (p = .03). Er is geen verschil in deze relatie voor mannen of vrouwen op jongens of meisjes (p = .69). Concluderend kan gesteld worden dat een enkele leerkracht met rekenangst geen gevaar vormt voor de rekenprestatie van de leerling, echter dat de rekenangst van een ouder hierop wel van invloed is. Voor vervolgonderzoek is het belangrijk dat andere factoren meegenomen worden, welke deze relatie mogelijk beïnvloeden.Show less