Deze scriptie komt voort uit het onderzoek van Werner et al. (in ontwikkeling), dat zich richt op de effectiviteit van een video-feedback interventie (de VIPP-CCC) in het verbeteren van de...Show moreDeze scriptie komt voort uit het onderzoek van Werner et al. (in ontwikkeling), dat zich richt op de effectiviteit van een video-feedback interventie (de VIPP-CCC) in het verbeteren van de sensitiviteit van pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven. Deze scriptie richt zich op de effectiviteit van de VIPP-CCC in het verbeteren van de globale kwaliteit van de kinderdagverblijven en de attitude van de pedagogisch medewerkers. Het belang van dit onderzoek is dat de verbetering van deze aspecten belangrijk kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen. In totaal zijn 37 pedagogisch medewerkers van Nederlandse kinderdagverblijven aselect verdeeld over de interventie- en controlegroep. De attitude van de pedagogisch medewerkers tegenover een sensitieve opvoeding bleek na de VIPP-CCC in de interventiegroep significant hoger te zijn dan in de controlegroep. De globale kwaliteit van de kinderdagverblijven bleek niet te verbeteren door de VIPP-CCC. Een van de mogelijke oorzaken is dat de kleine steekproefgrootte het lastig maakt significante verbanden in de analyses terug te vinden. Een andere mogelijke oorzaak is de korte periode tussen de interventie en de posttest. Er was wel een trend waar te nemen, namelijk een sterkere stijging in globale kwaliteit in de interventiegroep ten opzichte van de controlegroep. Vervolgonderzoek kan de resultaten van deze scriptie en mogelijke andere uitkomsten van de VIPP-CCC in een breder perspectief plaatsen.Show less