Een onderzoek waarin aan de hand van archiefmateriaal inzichtelijk wordt gemaakt hoe de opkomst van Greenpeace Nederland andere Nederlandse milieubewegingen tot actie noopten opdat zij niet...Show moreEen onderzoek waarin aan de hand van archiefmateriaal inzichtelijk wordt gemaakt hoe de opkomst van Greenpeace Nederland andere Nederlandse milieubewegingen tot actie noopten opdat zij niet ondergesneeuwd zouden worden.Show less
Deze thesis onderzoekt de omgang van journalisten met de mediastrategieën naming and shaming en directe acties. Actiegroepen hanteren deze mediastrategieën tijdens hun acties om onder andere...Show moreDeze thesis onderzoekt de omgang van journalisten met de mediastrategieën naming and shaming en directe acties. Actiegroepen hanteren deze mediastrategieën tijdens hun acties om onder andere aandacht te krijgen van journalisten. In dit onderzoek wordt gelet op de plaats van de reden van een actie in een krantenbericht. Schrijven journalisten de reden van de actie in de kop, de lead, de rest van het bericht of is hij niet vermeld? Van belang in dit onderzoek is eveneens de vraag bij welke mediastrategie de reden van een actie prominenter naar voren komt: met naming and shaming of met directe acties? Aanleiding van deze vraag is een onderzoek van Hutchins en Lester naar de Franklin Blockade (1982), een directe actie van The Wilderness Society. Deze onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er tijdens de Franklin Blockade nauwelijks aandacht was voor de reden van de blokkade, want er werd voornamelijk geschreven over het aantal arrestaties en de veroorzaakte schades. In deze thesis worden krantenberichten over de actiegroepen Wakker Dier en Greenpeace onderzocht met behulp van een kwantitatieve inhoudsanalyse. Er verschijnen regelmatig berichten over Wakker Dier en Greenpeace in kranten, daarom is gekozen om berichten die over deze actiegroepen gaan te onderzoeken. Daarnaast worden er diepte-interviews gehouden met journalisten en actievoerders om behalve het product ook het proces van de berichtgeving te kunnen analyseren. Uit de resultaten blijkt dat de mediastrategie correleert met de plaats van de reden van een actie in een krantenartikel. Eveneens wordt duidelijk aangetoond dat de reden van een actie veel prominenter naar voren komt wanneer er naming and shaming wordt gehanteerd dan wanneer er directe acties worden gehouden.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Kayapo en Greenpeace zijn twee sociale bewegingen die met behulp van mediastrategieën proberen door te dringen tot de structures van nieuwsmedia. Deze twee casussen laten zien dat agency toe kan...Show moreKayapo en Greenpeace zijn twee sociale bewegingen die met behulp van mediastrategieën proberen door te dringen tot de structures van nieuwsmedia. Deze twee casussen laten zien dat agency toe kan nemen naarmate sociale bewegingen zich aanpassen aan bestaande structures van nieuwsmedia.Show less