Curriculum-Based Measurement is een manier om herhaaldelijk een basisvaardigheid zoals lezen en rekenen te meten. Een manier om de vaardigheid lezen te meten, is de Maze-taak: een taak waarbij in...Show moreCurriculum-Based Measurement is een manier om herhaaldelijk een basisvaardigheid zoals lezen en rekenen te meten. Een manier om de vaardigheid lezen te meten, is de Maze-taak: een taak waarbij in een stuk tekst ieder zevende woord is vervangen door een drie-keuze-mogelijkheid. De leerlingen omcirkelen zo veel mogelijk goede opties binnen een tijdspanne van 2 minuten. CBM komt uit Amerika en voordat dit meetinstrument kan worden geïntegreerd in het Nederlandse leesonderwijs moet eerst de betrouwbaarheid en validiteit worden onderzocht. Bij 49 leerlingen uit groep 7 en 8, in de leeftijd van 10 tot 13 jaar, zijn in een periode van drie weken 9 Maze-taken afgenomen door twee proefleiders. Door Pearson correlaties te berekenen tussen de scores op de taken is een paralleltestbetrouwbaarheid variërend van .45 tot .91 gevonden. De Nederlandse Maze-taken zijn hierdoor matig tot zeer betrouwbaar te noemen. Door twee betrouwbare en valide meetinstrumenten, CITO begrijpend lezen en CITO technisch lezen (DMT), met de Maze-taak te vergelijken, kan de validiteit worden bepaald. Hierbij zijn Pearson correlaties van .36 en .56 gevonden. Ook zijn door middel van een onafhankelijke t-toets de scores tussen groep 7 en 8 vergeleken waaruit bleek dat groep 8 significant hoger scoort dan groep 7. Hierdoor is de Nederlandse Maze-taak als matig tot voldoende valide ingeschaald. Tot slot is er geen significant effect gebleken uit de onafhankelijke t-toets naar geslacht. In de toekomst kan verder onderzoek naar betrouwbaarheid en validiteit worden aanbevolen met een grotere steekproef en participanten door heel Nederland.Show less
In deze correlationele studie is de invloed van de factoren sekse, interactie met de ouders over lezen, houding ten opzichte van lezen en bibliotheekbezoek met de ouders op de leesvaardigheid van...Show moreIn deze correlationele studie is de invloed van de factoren sekse, interactie met de ouders over lezen, houding ten opzichte van lezen en bibliotheekbezoek met de ouders op de leesvaardigheid van kinderen in groep 7 onderzocht. Jongens en meisjes uit groep 7 (N=147) werden met behulp van de Maze-taak getest op de leesvaardigheid. De interactie met de ouders over lezen, de houding ten opzichte van lezen en bibliotheekbezoek met ouders werden met vragenlijsten gemeten. De houding ten opzichte van lezen werd tevens onderzocht door een nieuw meetinstrument op dit gebied: de leesweerstandtaak. Er werden geen significante verschillen tussen jongens en meisjes gevonden in de leesvaardigheid. Interactie met de ouders over lezen en de houding ten opzichte van lezen bleken een positieve invloed op de leesvaardigheid hebben. Bibliotheekbezoek met de ouders en de maat voor leesweerstand bleken geen voorspellers te zijn voor leesvaardigheid. Resultaten uit deze studie geven inzicht in de factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van de leesvaardigheid, meer inzicht zou kunnen helpen bij het stimuleren van de leesvaardigheid van kinderen. Interactie over lezen tussen ouder en kind is bijvoorbeeld een mogelijkheid om de leesvaardigheid te stimuleren. Verder is het belangrijk om te realiseren dat een positieve houding over lezen bij een kind, een positief effect heeft op de leesvaardigheid.Show less