Er is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en...Show moreEr is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en schoolprestaties. In dit onderzoek is er, door gebruik te maken van verschillende vragenlijsten, gekeken naar verveling bij kinderen uit groep acht van de basisschool. De steekproef bestond uit 245 leerlingen van groep acht van de basisschool. Geheel in strijd met de verwachtingen bleek dat de mate van verveling op school geen voorspeller was voor de schoolprestaties in het algemeen. Dit zou kunnen komen doordat er over het algemeen veel minder verveling werd gerapporteerd bij deze groep leerlingen dan bij de leerlingen waar al eerder onderzoek naar is gedaan. Verveling in het algemeen had een positief verband met verveling op school. Conform de verwachtingen is er wel een verband gevonden tussen negatief affect en schoolprestaties. Wanneer leerlingen veel negatief affect rapporteerden waren de schoolprestaties lager. Dit betekent dat het voor leerkrachten van belang is te investeren in het welbevinden van de leerlingen om de schoolprestaties te verhogen. De resultaten impliceerden dat leerkrachten op de basisschool geen extra aandacht aan het voorkomen van verveling hoeven te besteden, omdat de verveling bij deze doelgroep laag was en geen voorspeller bleek van slechtere schoolprestaties.Show less