Voor Technolab Leiden is een literatuurstudie gedaan naar growth mindset en een meetinstrument ontwikkeld om het effect van de workshop Klusklas op zelfeffectiviteit en houding ten opzichte van...Show moreVoor Technolab Leiden is een literatuurstudie gedaan naar growth mindset en een meetinstrument ontwikkeld om het effect van de workshop Klusklas op zelfeffectiviteit en houding ten opzichte van techniek te meten. Tevens is er een pilotstudie gedaan met dit instrument. Voor dit onderzoek zijn verschillende doelen opgesteld. Ten eerste: ‘Uiteenzetten wat de huidige wetenschappelijke inzichten zijn over het bevorderen van een growth mindset en welke factoren daarbij een rol spelen’. Ten tweede: ‘Het ontwikkelen van een meetinstrument dat op eenvoudige wijze het effect van de Klusklas op zelfeffectiviteit en houding ten opzichte van techniek kan meten en een pilotstudie uitvoeren met dit meetinstrument’. Tot slot: ‘Technolab op basis van de uitkomsten van de literatuurstudie en de pilotstudie adviseren over de wijze waarop workshops en projecten kunnen bijdragen aan het bevorderen van een growth mindset’. Iemand met een growth mindset gelooft dat je intelligentie en vaardigheden verder kan ontwikkelen door je hiervoor in te zetten. De ontwikkeling van mindsets wordt beïnvloed door verschillende factoren uit de omgeving. Al op vroege leeftijd kan de basis voor een growth mindset gelegd worden. Growth mindset kan voorspellend zijn voor succes in de academische en professionele loopbaan. De effecten van growth mindset zijn onder andere zichtbaar in leerdoelen en prestaties, motivatie, reactiepatronen en zelfeffectiviteit. Growth mindset kan bevorderd worden binnen alle leeftijdscategorieën via de onderwijsomgeving en de leerkrachten, mits die zelf ook beschikken over een growth mindset. Er kan gebruik worden gemaakt van zelfregulerend leren om de denkpatronen tijdens het leren om te vormen, wat ondersteund kan worden met procesgerichte feedback (feed-forward feedback methode). Het is daarbij belangrijk dat growth mindset in de omgeving van de leerling wordt geaccepteerd en bevorderd, omdat de omgeving een bepalende factor is in de duurzaamheid van interventie-effecten. Het meetinstrument is opgesteld aan de hand van twee reeds samengestelde vragenlijsten. Het instrument meet de ‘zelfeffectiviteit’ en ‘houding ten opzichte van techniek’, omdat deze concepten een positieve relatie hebben met growth mindset. Uit de resultaten van de pilotstudie is gebleken dat het instrument betrouwbaar is en gebruikt kan worden voor het meten van een effect over tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van herhaalde metingen. Daarnaast kunnen geslachtsverschillen gemeten worden met de vragenlijst. Op basis van de uitkomsten van de literatuurstudie en de pilotstudie is een advies voor Technolab opgesteld. Voor de verbetering van het meetinstrument wordt geadviseerd om vervolgonderzoek te doen met een grotere steekproef en de vragenlijst verder te ontwikkelen. Daarnaast wordt geadviseerd om zelfregulerende vaardigheden in combinatie met de feed-forward feedback methode te implementeren in de workshops. Deze twee methoden kunnen een growth mindset bevorderen.Show less