Enver heeft een groot zorgaanbod, maar de zorg bestaat dat door het grote zorgaanbod versnippering kan ontstaan. Om een overzicht te krijgen van het aanbod binnen de organisatie en om meer...Show moreEnver heeft een groot zorgaanbod, maar de zorg bestaat dat door het grote zorgaanbod versnippering kan ontstaan. Om een overzicht te krijgen van het aanbod binnen de organisatie en om meer coherentie te kunnen creëren tussen de verschillende regio's wordt er onderzoek gedaan. De onderzoeksvraag luidt: 'Welke overwegingen en ervaringen komen er vanuit de literatuur en behandelaren van Enver naar voren over het inzetten van verschillende video-interventies bij kinderen (0-18) met hechtingsproblematiek?' Om antwoord te geven op deze vraag is er eerst een systematische literatuurreview uitgevoerd naar werkzame elementen van video-interventies voor hechtingsproblematiek. Hieruit kwamen de volgende algemene werkzame elementen naar voren: 1) Video-feedback: video-interventies bleken effectiever wanneer gereflecteerd werd op video-opnames van ouder-kindinteracties. 2) Attachment-based video-interventies: video-interventies bleken effectiever wanneer ze gebaseerd waren op de gehechtheidstheorie. 3) Parenting-interventie: video-interventies bleken effectiever wanneer ze gedachten of gedrag van de opvoeder aanpakten. 4) Kortdurende video-interventies (minder dan 16 sessies) bleken effectiever dan langdurende interventies. 5) Breed inzetbaar: video-interventies bleken effectiever wanneer ze ingezet konden worden ongeacht doelgroep en context. Specifieke werkzame elementen van losse video-interventies waren: empowerment, duidelijk(e) structuur of protocol, psycho-educatie, oefenen met opdrachten, hier en nu benadering, interventie in de thuissituatie en strategieën van de behandelaar. Vervolgens is er een kwalitatief empirisch onderzoek met semigestructureerde interviews uitgevoerd om te onderzoeken welke overwegingen behandelaren binnen Enver hebben over verschillende video-interventies bij hechtingsproblematiek. Hieruit kwamen de volgende overwegingen en ervaringen naar voren: Overwegingen: 1) Leeftijd van het kind wordt meegenomen in de keuze voor een video-interventie. 2) NIKA wordt ingezet bij gedesorganiseerde hechting. 3) NIKA wordt ingezet om schadelijk opvoedgedrag af te leren, VIB(-G) en VHT(-G) worden ingezet om positief opvoedgedrag te stimuleren. Ervaringen: 1) Doelgroepspecifieke factoren (kind, opvoeder en gezin en omgeving), 2) eigenschappen van de interventie (zoals duur) en 3) behandelaarspecifieke factoren (zoals aanmeldprocedure en interesse in andere opleidingen). Uit dit onderzoek bleken er betreft doel en doelgroepen en werkzame elementen verschillen te zijn tussen de literatuur en de praktijk. Op basis van alle bevindingen zijn de volgende adviezen opgesteld: 1. Kijk breder naar andere video-interventies die Enver nog niet inzet. 2. Maak gebruik van de expertise van het hele team in de keuze van een video-interventie. 3. Inventariseer interesse in bijscholing, opleiding en informatievoorzieningen over video-interventies.Show less