Met het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded...Show moreMet het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded Age klampten zich krampachtig vast aan hun collecties nadat zij deze hadden verzameld. Hoewel zij hun verzamelingen, van Rembrandts en Raphaels tot oude boeken, kerkelijke relikwieën en Egyptische sarcofagen, tijdens hun leven graag weggaven aan de groeiende museumwereld onder het geliefde mom van filantropie en patronage, zijn er weinig voorbeelden uit het leven van de robbers barons dat zij kunst inkochten om het vervolgens met winst door te verkopen. Desalniettemin werden de collectie op verschillende manieren voor economische doeleinden gebruikt. Deze BA-scriptie onderzoekt het hoe en waarom van de grote kunstcollecties uit de Gilded Age en probeert de commerciële en economische motieven die hieraan ten grondslag liggen, ook de minder voor de hand liggende, bloot te leggen.Show less
Hoofdvraag: welke interne en externe factoren bepaalden het verloop bepaalden van de negotiaties van Ferrand Whaley Hudig tussen 1759 en 1797? Met interne factoren worden de kenmerken van het...Show moreHoofdvraag: welke interne en externe factoren bepaalden het verloop bepaalden van de negotiaties van Ferrand Whaley Hudig tussen 1759 en 1797? Met interne factoren worden de kenmerken van het negotiatiecontract zelf bedoeld. Externe factoren zijn de invloeden die buiten het contract vallen.Show less
This paper explores how ‘foreignness’, in the form of recipes, was included and excluded from nineteenth century Dutch cookbooks. This was a time of low migration in the Netherlands. However, while...Show moreThis paper explores how ‘foreignness’, in the form of recipes, was included and excluded from nineteenth century Dutch cookbooks. This was a time of low migration in the Netherlands. However, while other factors, such as political developments, the rise of the middle class and the development of more cosmopolitan identities were all important, the influence of migrants over the inclusion of foreign content in the cookbooks should not be discounted. The openness of Dutch society to these culinary innovations was indicative of attitudes in other spheres.Show less