In Dutch education increasing attention is being given to the talent of gifted students. In this research the learning conditions, the social well-being and the intrinsic motivation are central. 56...Show moreIn Dutch education increasing attention is being given to the talent of gifted students. In this research the learning conditions, the social well-being and the intrinsic motivation are central. 56 gifted students from grades 4, 5, and 6 (age 8-12) in primary education have been tested. The students have filled out two questionnaires. One questionnaire was made for this research and focuses on the learning needs of gifted students. The other is a standardized questionnaire, and called in Dutch, de Competentie Belevingsschaal voor Kinderen (CBSK). In addition, an interview has been done about the learning needs of gifted students. The results show no significant differences among gifted students from grade 4 and 6 (age 8-12) as far as social well-being and intrinsic motivation are concerned. Besides, no significant differences were found with regard to the social well-being and the intrinsic motivation and visiting the ‘plusklas’. A regression analysis was used to test if there was a connection between the CBSK and the intrinsic motivation. Nothing significant was found. A regression correlation did show a connection between the CBSK and the social well-being. Additional research could focus on the social well-being and the (intrinsic) motivation of the gifted pupil in relation to the teacher and a way of deepening the teaching material. The latter one could be offered by taking an empiric cycles and by teaching an exploring attitude with gifted students in order to develop their talent as much as possible and being intrinsic motivated.Show less
Onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op leerachterstanden bij kinderen met autisme is vrij schaars. Het doel van deze studie was om te onderzoeken in hoeverre er bij kinderen en...Show moreOnderzoek naar de factoren die van invloed zijn op leerachterstanden bij kinderen met autisme is vrij schaars. Het doel van deze studie was om te onderzoeken in hoeverre er bij kinderen en jeugdigen van 9-18 jaar met autisme sprake was van leerachterstanden en in hoeverre interpersoonlijke vaardigheden en hoogbegaafdheid daarbij een rol spelen. Verschillende oudervragenlijsten zoals de Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) zijn ingevuld over een populatie van 583 kinderen en jeugdigen van 9 tot en met 18 jaar (M = 11.8 jaar oud, SD = 3.5). Door middel van kruistabellen en de Chi-kwadraattoets zijn de verschillende verbanden nagegaan. Uit de resultaten blijkt dat er meer achterstanden in rekenen en taal voorkomen bij kinderen met autisme dan bij kinderen zonder autisme. Ook bij kinderen met hoogbegaafdheid komen leerachterstanden voor, maar minder dan werd verwacht. Bij kinderen met interpersoonlijke vaardigheidstekorten komen vaker leerachterstanden voor dan bij kinderen met adequate interpersoonlijke vaardigheden. Kinderen met autisme hebben een hoger risico om interpersoonlijke vaardigheidstekorten te ontwikkelen. Het hebben van autisme en tekorten in interpersoonlijke vaardigheden geeft echter geen verhoogd risico op het ontwikkelen van leerachterstanden. Tenslotte hebben kinderen met autisme en hoogbegaafdheid een kleinere kans om leerachterstanden te ontwikkelen dan kinderen zonder hoogbegaafdheid. De resultaten laten zien dat kinderen met autisme vaker een leerachterstand hebben en meer achterstanden in interpersoonlijke vaardigheden en dat ondersteuning van kinderen met autisme op deze factoren van belang is.Show less