Artemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten....Show moreArtemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten. Geweldadige, bloederige onderwerpen zoals "Judith en Holofernes" waren bij deze schilders zeer geliefd. Als we kijken naar de visuele strategieën die door Gentileschi en haar collega's werden toegepast, zien we een opvallende gelijkenis met filmtechnieken in hedendaagse horrorfilms. Om dit te illustreren wordt het schilderij vergeleken met een shot van een onthoofding in de film "Sweeney Todd" (2007). In horrorfilms worden cinematografische technieken gecombineerd met mise-en-scene om emotionele reacties bij de kijker op te roepen. Veel van deze visuele strategieën lijken ook al in de zeventiende eeuw te zijn toegepast, wat te zien is aan de kleding van de figuren in het werk en aan het gebruik van clair-obscur om spanning en dramatiek te creëren. De observatie van overeenkomsten tussen de wijze waarop horrorfilms en zeventiende-eeuwse schilders emoties proberen op te wekken bij de toeschouwer voegt een extra dimensie toe aan het onderzoek aangaande de voorkeur van zeventiende-eeuwse schilders voor 'bloederige' onderwerpen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De zombiefilm is in de 21e eeuw erg populair geworden. In dit BA-eindwerkstuk wordt onderzocht hoe de cultstatus van de zombiefilm hervormd is tot een subgenre voor het grote publiek.