It is often assumed that all manipulation of truth follows a similar format. However, an examination of the way that ‘post-truth politics,’ the strategies, politicians and communities that...Show moreIt is often assumed that all manipulation of truth follows a similar format. However, an examination of the way that ‘post-truth politics,’ the strategies, politicians and communities that consciously manipulate facts to alter the ‘truth’ of their audience for political gains, and historiographic metafiction, a genre of postmodern literary texts that interpret history while simultaneously critically assessing and questioning the ‘truth’ they construct in their interpretation, shows that both post-truth politics and historiographic metafiction manipulate truth for completely different purposes. Yet, little research has been done on how these manipulations of truth work and how they differ. This thesis studies how truth is manipulated in post-truth politics and historiographic metafiction respectively, how these manipulations differ and overlap and what this means for future research on neutralizing or repurposing the manipulation of truth by post-truth politics.Show less
In deze scriptie staat de kwestie centraal of de bewerker(s) van een roman voor het theater erin slagen om de prangende (politiek-maatschappelijke) kwesties, die in romans gethematiseerd worden,...Show moreIn deze scriptie staat de kwestie centraal of de bewerker(s) van een roman voor het theater erin slagen om de prangende (politiek-maatschappelijke) kwesties, die in romans gethematiseerd worden, overtuigend voor het voetlicht te brengen in een bewerking voor toneel? Blijft de complexiteit van de roman ook bewaard in die bewerking, of wordt de roman gereduceerd tot zijn actuele thema? Wat is, kortom,het politieke effect van de toneeladaptatie van romans in het Nederlands theater? Voor het beantwoorden van deze vraag wordt de roman Het Hout van Jeroen Brouwers vergeleken met de gelijknamige bewerking en theateropvoering ervan in de regie van Michiel van Erp geproduceerd door International Theatre Amsterdam/ Toneelgroep Amsterdam. Aan de hand van deze casestudy wordt blootgelegd welke ingrepen in de bewerking van Het hout gedaan zijn en wat de consequenties daarvan zijn voor de betekenis van het, op het toneel gebrachte, kunstwerk, vergeleken met de brontekst. De hypothese van deze scriptie is dat de politieke betekenis van de roman Het Hout in de toneeladaptatie gereduceerd is. De enscenering blijkt ongevoelig voor ambiguïteit en werkt eerder taboebehoudend dan taboedoorbrekend.Show less